Tuesday, 15 October 2019

حدیث انا مدينۃ العلم و علی بابھا پرناصبیوں اور خارجیوں کے اعتراض کا جواب

حدیث انا مدينۃ العلم و علی بابھا پرناصبیوں اور خارجیوں کے اعتراض کا جواب

محترم قارئین : حدیث مبارکہ انا مدينۃ العلم و علي بابھا فمن اراد العلم فلياته من بابه پر فقیر نے بعض جگہوں پر ناصبیوں اور خارجیوں کے اعتراضات دیکھے اس اعتراض کا پیشِ خدمت ہے آیئتے پڑھتے ہیں يہ حديث متعدد صحابه كرام رضی اللہ عنہم سے مروي ہے جس كي تفصيل حسب ذيل ہے :

وہ بابِ علم فاتحِ بدر و حنین ہے
ہر قلبِ مطمئنہ کی ٹھندک ہے چین ہے

(1) حضرت عبد الله بن عباس رضی اللہ عنہما كي روايت : عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رضي اﷲ عنهما قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اﷲِ صلی الله عليه وآله وسلم : أَنَا مَدِيْنَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْمَدِيْنَةَ فَلْيَأتِ الْبَابَ ۔ رَوَاهُ الْحَاکِمُ . وَقَالَ: هٰذَا حَدِيْثٌ صَحِيْحُ الإِسْنَادِ ۔
ترجمہ : حضرت عبد الله بن عباس رضی اللہ عنہما سے روايت ہے کہ : نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلّم نے فرمایا : میں علم کا شہر ہوں اور علی اس کا دروازہ ہے ۔ لہٰذا جو اس شہر میں داخل ہونا چاہتا ہے اسے چاہیے کہ وہ اس دروازے سے آئے ۔ (أخرجه الحاکم في المستدرک، کتاب معرفة الصحابة، ذکر إسلام أمير المؤمنين علي رضی الله عنه، 3 / 137، الرقم: 4637، والديلمي في مسند الفردوس، 1 / 44، الرقم: 106)﴿معجم كبير طبراني،ج:11،ص:66 مستدرك حاكم، ج:3، ص:126 اتحاف الساده زبيدي، ج:6،ص:244 اسرار مرفوعه ملا علي قاري، ص:118 مجمع الزوائد هيثمي، ج:9، ص:114﴾(أخرجه الترمذی فی الجامع الصحيح، ابواب المناقب باب مناقب علي بن أبی طالب رضی الله عنه)

(2) حضرت جابر بن عبد الله رضی اللہ عنہما كي روايت : عن احمد بن عبد الله الحراني عن عبد الرزاق حدثنا سفيان الثوري عن عبد الله بن عثمان بن خثيم عن عبد الرحمٰن بن بھمان التيمي سمعت جابر بن عبد الله رضي الله عنه سمعت رسول الله صلي الله عليه وسلم يوم الحديبيۃ وھو آخذ بيد علي، ھذا امير البررۃ قاتل الفجرۃ منصور من نصر مخذول من خذله ثم مدبھا صوته انا مدينۃ العلم و علي بابھا فمن اراد العلم فليات الباب ۔
ترجمہ : احمد حراني از عبد الرزاق از سفيان ثوري از عبد الله از عبد الرحمن حضرت جابر رضي الله عنه نے كها ميں نے سنا رسول الله صلي الله عليه وسلم نے حديبيه كے دن حضرت علي كا هاتھ پكڑ كر ارشاد فرمايا، يه اچھوں كے امير، كافروں كو قتل كرنے والے هيں وه منصور هيں جس نے مدد كي وه رسوا هے جس نے انھيں شرمنده كيا ، پھر آپ نے به آواز بلند فرمايا: ميں علم كا شهر هوں اور علي اس كا دروازه تو طالب علم كو دروازے پر آنا چاهيے ۔ ﴿المجروحين للحبان، ج:اول، ص:152-53 الكامل لابن عدي، ج:اول، ص:192 تاريخ بغداد للخطيب، ج:2، ص:377 و ج:4، ص:218 موضوعات ابن جوزي ج:1،ص:353،چشتی)

(3) حضرت انس بن مالك رضی اللہ عنہ كي روايت : قال محمد بن جعفر الشاشي نا ابو صالح احمد بن مزيد نا منصور بن سليمان اليمامي، نا ابراهيم بن سابق نا عاصم بن علي حدثني ابي عن حميد الطويل عن انس بن مالك رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم انا مدينۃ العلم و علي بابھا و حلقتھا معاويۃ ۔
ترجمہ : حضرت انس بن مالك رضي الله عنه سے مروي هے رسول الله صلي الله عليه وسلم نے فرمايا ميں علم كا شهر هوںاور علي اس كا دروازه اور معاويه دروازه كا حلقه هيں ۔ ﴿مسند الفردوس ديلمي،ج:اول، ص:-44 مقاصد حسنه سخاوي، ص:189﴾

(4) حضرت ابو سعيد الخدري رضی اللہ عنہ كي روايت : حدثنا محمد بن البهلول الموالي حدثني محمد بن الحسين حدثني عيسيٰ بن مهران حدثني عبيد الله بن موسيٰ حدثني خالد بن طهمان الخفاف سمعت سعيد بن جنادۃ العوفي يذكر انه سمع زيد بن ارقم يقول انه سمع ابا سعيد الخدري يقول انه سمع النبي صلي الله عليه وسلم يقول علي بن ابي طالب سيد العرب فقيل ليس انت سيد العرب قال انا سيد ولد آدم و علي سيد العرب من احبه و تولاه احبه الله و ھداه و من بغضه و عاداه اصمه الله و اعماه علي حقه كحقي و طاعته كطاعتي غير انه لا نبي بعدي من فارقه فارقني ومن فارقني فارق الله انا مدينۃ الحكمۃ و ھي الجنۃ و علي بابھا ۔
ترجمہ : حضرت ابو سعيد خدري رضي الله عنه نے فرمايا كه رسول الله صلي الله عليه وسلم كو فرماتے هوئے سنا كه علي ابن ابي طالب سيد العرب هيں ۔ كها گيا، يا رسول الله كيا آپ سيد العرب نهيں هيں ؟ فرمايا ميں اولادِ آدم كا سردار هوں اور علي عربوں كے سردار هيں ، جو علي سے محبت و پيار كرے ، الله تعاليٰ اسے پسند و محبو ب ركھے اور اسے هدايت دے اور جو علي سے بغض و دشمني ركھے الله اسے گونگا اور اندھا كر دے۔ علي كا حق ميرے حق كي طرح هے ۔ اس كي طاعت ميري طاعت هے سواے اس كے كه ميرے بعد كوئي نبي نهيں ۔ جس نے علي سے جدائي اختيار كي اس نے مجھ سے جدائي كي اور جس نے مجھ سے جدائي اختيار كي وه الله تعاليٰ سے جدا هوا۔ ميں شهرِ حكمت و جنت هوں اور علي اس كا دروازه هيں ۔ ﴿مائۃ منقبۃ،ص:94﴾

(5) حضرت عبد الله بن مسعود رضی اللہ عنہ كي روايت : انب نا ابو الفرج غيث بن علي الخطيب حدثني ابو الفرج الاسفرائيني بلفظۃ غير مرۃ قال كان ابن المثنيٰ يعظ بدمشق فقام اليه رجل فقال ايھا الشيخ ما تقول في قول النبي صلي الله عليه وسلم انا مدينۃ العلم و علي بابھا فقال فاطرق لحظۃ ثم رفع راسه و قال نعم لا يعرف ھذا الحديث علي التمام الامن كان صدرا في الاسلام انما قال النبي صلي الله عليه وسلم انا مدينۃ العلم و ابو بكر اساسھا و عمر حيطانھا و عثمان سقفھا و علي بابھا ۔
ترجمہ : غيث بن علي خطيب نے كها مجھ سے ابو الفرج اسفرائني نے كئي مرتبه بيان كيا كه ابن مثني دمشق ميںوعظ فرما رهے تھے۔ ايك شخص اٹھا اور كها اے شخص رسولِ پاك كے اس قول انا مدينۃ العلم و علي بابھا كے بارے ميں آپ كيا كهتے هيں؟ آپ تھوڑي دير خاموش رهے ، پھر سر اٹھايا اور فرمايا اس حديث كو مكمل طور پر نهيں جانتاهے مگر جو صدر اسلام ميں تھا ، بلا شبهه سركار نے فرمايا ميں شهر علم هوں ، ابو بكر اس كي بنياد ، عمر اس كي ديوار ، عثمان اس كي چھت اور علي اس كا دروازه هيں ۔ ﴿تاريخ دمشق ابن عساكر،ج:9، ص:20 مسند الفردوس ديلمي ج:1،ص: 43-44 مقاصد حسنه سخاوي ،ص:189،چشتی﴾ ، اس حديث كو امام ديلمي رحمۃ اللہ علیہ نے بلا سند كے حضرت عبد الله بن مسعود رضي الله عنه سے اپني كتاب ميں درج فرمايا هے ليكن امام ابن عساكر رحمۃ اللہ علیہ نے اس كو مذكوره سند كے ساتھ بيان كيا هے ۔

(6) حضرت مولا علی رضی اللہ عنہ كي روايت : حدثنا اسماعيل بن موسيٰ نا محمد بن عمر الرومي نا شريك عن سلمۃ بن كهيل عن سويد بن غفلۃ عن الصنابجي عن علي رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم انا دار الحكمۃ وعلي بابھا ۔
ترجمہ : حضرت علي رضي الله عنه نے روايت كي رسول الله صلي الله عليه وسلم نے فرمايا ميں حكمت كا گھر هوں اور علي اس كا دروازه هيں ۔ ﴿سنن ترمذي، ج:2،ص: 214،چشتی)

(1) امام ابن حجر عسقلاني رحمۃ اللہ علیہ نے اس حديث كو موضوع كهنے والوں كا تعاقب كرتے هوئے فرمايا : ھذا الحديث له طرق كثيرۃ في مستدرك الحاكم اقل احوالھا ان يكون للحديث اصل، فلا ينبغي ان يطلق القول عليه بالوضع ۔
ترجمہ : امام حاكم رحمۃ اللہ علیہ كي مستدرك ميں اس حديث كي كثير طرق هيں ۔ كم از كم اس حديث كے ليے اصل موجود هے لهذا اس پر موضوع هونے كا حكم لگانا صحيح نهيں ۔ ﴿اللسان، ج:2،ص:123﴾

(2) امام زكريا انصاري رحمۃ اللہ علیہ نے فرمايا : ان الحديث من قسم الحسن لا يرتقي الي الصحۃ ولا يخط الي الكذب ۔
ترجمہ : يه حديث حسن كي قسموں ميں سے هے ، نه تو درجه صحت پر فائز هے ، نه تو كذب تك پهنچي هوئي هے ۔ ﴿اللآ لي المصنوعۃ، ج:1،ص:334﴾

(3) امام سيوطي رحمۃ اللہ علیہ نے فرمايا : ھذا حديث حسن علي الصواب ۔
ترجمہ : درست يه هے كه يه حديث حسن هے ۔ ﴿تاريخ الخلفائ،ص:170﴾

(4) امام سخاوي رحمۃ اللہ علیہ نے فرمايا : احسنھا حديث ابن عباس بل هو حسن ٬٬

ترجمہ : اس معنيٰ كي حديثوں ميں ابن عباس كي حديث سب سے اچھي هے بلكه حسن هے ۔ ﴿مقاصد حسنه سخاوي،ص:189﴾

(5) ناصبیوں اور خارجیوں کے امام قاضي شوكاني نے كها : ھذا الحديث حسن لغيره نظراً لكثرۃ طرقه او كما قال ۔
ترجمہ : يه حديث كثرت طرق كے سبب حسن لغيره هے ۔ ﴿الفوائد المجموعۃ،ص:349﴾

(6) امام يحييٰ بن معين سے قاسم بن عبد الرحمن انباري نے اس حديث كے بارے ميں پوچھا تو انھوں نے فرمايا : ھذا الحديث صحيح ۔ ﴿تاريخ بغداد، ج:11، ص:48﴾ ۔
يه حديث صحيح هے ۔

(7) ناصبیوں اور خارجیوں کے امام شيخ ابن تيميه سے ابن عطاء الله نے ايك مرتبه پوچھا حضرت علي رضي الله عنه كے بارے ميں آپ كي كيا رائے هے ؟ آپ نے كها : في الحديث الصحيح ان رسول الله صلي الله عليه وسلم قال انا مدينۃ العلم و علي بابھا ٬٬ ۔ ﴿مناظرات ابن تيميه مع فقهائ عصره، ص:14﴾ ۔ صحيح حديث ميں هے كه رسول الله صلي الله عليه وسلم نے فرمايا، ميں شهرِ علم هوں اور علي بابِ علم هيں ۔

(8) امام حاكم نيشاپوري نے اس حديث كو نقل كر كے فرمايا : ھذا حديث صحيح الاسناد ولم يخرجاه ٬٬ ﴿المستدرك للحاكم، ج:3،ص:126﴾ ۔ يه حديث صحيح الاسناد هے ، مگر امام بخاري و مسلم نے اس كي تخريج نهيں كي۔

(9) حافظ صلاح الدين ابو سعيد خليل العلائي دمشقي رحمۃ اللہ علیہ نے فرمايا : اي استحالۃ في ان يقول النبي صلي الله تعاليٰ عليه وسلم مثل ھذا في حق علي رضي الله تعاليٰ عنه ؟ ولم ي ت كل من تكلم في ھذا الحديث وجزم بوضعه بجواب عن ھذه الروايات الصحيحۃ عن ابن معين و مع ذالك فله شاهد رواه الترمذي في جامعه ٬٬ ﴿اللآلي المصنوعۃ، ج:1،ص:333﴾

نبيِ كريم صلي الله عليه و آلہ وسلّم كے حضرت علي رضی اللہ عنہ كے بارے ميں اس طرح قول كرنے ميںكيا استحاله هے اور جن لوگوں نے اس حديث پر كلام كيا اور موضوع كها وه امام ابن معين سے مروي روايات صحيحه كا جواب نه لا سكے۔ اس كے باوجود اس حديث كے ليے شاهد موجود هے جس كو امام ترمذي رحمۃ اللہ علیہ نے اپني جامع ميں روايت كي هے ۔

(10) حافظ ابو عبد الله محمد بن يوسف كنجي شافعي متوفي 658ھ رحمۃ اللہ علیہ نے اس حديث كي تخريج اپني كتاب ميں كر كے فرمايا :قلت هذا حديث حسن عال و مع ھذا فقد قال العلمائ من الصحابۃ و التابعين و اهل بيته بتفضيل علي رضي الله عنه و زيادۃ علمه و غزارته وحدۃ فھمه و وفور حكمته و حسن قضاياه و صحۃ فتواه و قد كان ابو بكر و عمر و عثمان وغيرهم من علمائ الصحابۃ يشاورونه في الاحكام ياخذون بقوله في النقض والابرام اعترافا منھم بعلمه ووفور فضله و رجاجۃ عقله و صحۃ حكمه و ليس ھذا الحديث في حقه كثير لان رتبته عند الله و عند رسوله و عند المومنين من عباده اجل و اعلي من ذالك ۔ ﴿كفايت الطالب، ص:198-202،چشتی)

ميں كهتا هوں يه حديث اعليٰ درجه كي حسن هے اس كے ساتھ علماے صحابه، تابعين اور اهلِ بيت حضرت علي رضی اللہ عنہم كي افضليت، ان كے علم كي زيادت و جامعيت ، فهم كي حدت، وفورِ حكمت، فيصله حسن، فتويٰ كي صحت كے قائل هيں۔ حضرت ابو بكر ، عمر، عثمان غني وغيرهم علما ے صحابه احكام ميں آپ سے مشوره كرتے تھے ۔ نقض و ابرام ميں آپ كا قول قبول كرتے تھے ۔ آپ كے علم، وفورفضل و عقل اور حكم كي صحت كے معترف تھے اور يه حديث ان كے حق ميں صداقت سے متجاوز نهيں هے اس ليے كه ان كا رتبه الله و رسول اور جمله مومنين كے نزديك دوسرے بندوں سے بزرگ و اعليٰ هے ۔

(11) شيخ بدر الدين زركشي مصري شافعي متوفي 794ھ رحمۃ اللہ علیہ نے فرمايا : الحديث ينتهي الي درجۃ الحسن لمحتج به ولا يكون ضعيفا فضلا عن ان يكون موضوعاً ۔ ﴿فيض القدير، ج:3،ص:47﴾ ۔ يه حديث قابلِ احتجاج حسن كے درجے كو پهنچي هے اور ضعيف نهيں هے ، چه جائے كه موضوع هے ۔

(12) شيخ جمال الدين محمد طاهر هندي رحمۃ اللہ علیہ متوفي986ھ نے فرمايا : فمن حكم بكذبه فقد اخط ۔ ﴿كتاب الموضوعات﴾ ۔ جس نے اس حديث كو موضوع كها ، اس نے خطا كي۔

(13) شيخ محمد بن حجر هيثمي مكي متوفي 974ھ رحمۃ اللہ علیہ نے فرمايا : ھو حديث حسن بل قال الحاكم صحيح ٬٬ ﴿فتاويٰ حديثيه،ص:197﴾ ۔ يه حديث حسن هے بلكه حاكم نے اسے صحيح كها هے۔

(14) علامه عبد الرو ف مناوي رحمۃ اللہ علیہ فرماتے ہیں : انا مدينۃ العلم و علي بابھا فمن اراد العلم فليات الباب۔ فان المصطفي صلي الله عليه وسلم المدينۃ الجامعۃ لمعاني الديانات كلھا ولا بد للمدينۃ من باب فاخبر ان بابھا ھو علي كرم الله وجهه فمن اخذ طريقه دخل المدينۃ و من اخطاه اخط طريق الهديٰ و قد شهد له بالاعلميه الموافق و المخالف و المعادي و المحالف خرج الكلا باذي ان رجلا س ل معاويۃ عن مس لۃ فقال سل عليا ھو اعلم منّي فقال اريد جوابك قال ويحك كرھت رجلا كان رسول الله صلي الله عليه وسلم يفره بالعلم عزا و قد كان اكابر الصحب يعترفون له بذالك و كان عمر يس له عما اشكل عليه جائ ه رجل فساله فقال ھنا علي فساله فقال اريد اسمع منك يا امير المومنين قال قم لا اقام الله رجليك و محي اسمه من الديوان و صح عنه من طرق ۔
﴿فيض القدير شرح جامع صغير ، ج:3،ص:46-47،چشتی)

ميں شهرِ علم هوں اورعلي اس كا دروازه ،تو جو علم چاهے دروازه تك آئے۔ حضرت مصطفي صلي الله عليه وسلم تمام معانيِ دينيات كے ليے شهرِ جامع هيں اور هر شهر كے ليے دروازه دركار ، تو خبر ديا كه علي اس كا دروازه هيں ، تو جس نے اس راه كو پكڑا ، شهر ميں داخل هوا اور جس نے ترك كيا اس نے راهِ هدايت ميں خطا كي اور حضرت علي كے اعلم هونے كي شهادت موافق، مخالف ، معادي، محالف، سب نے دي۔ كلا باذي نے تخريج كي كه ايك آدمي نے حضرت معاويه سے ايك مسئله پوچھا آپ نے كها علي سے دريافت كر لو ، وه مجھ سے زياده جاننے والے هيں ۔ اس نے كها، ميں آپ كا جواب چاهتا هوں ۔ فرمايا افسوس تجھ پر تم ايسے شخص كو ناپسند كرتے هو جس كے علم و فضل كي تعريف سركارِ دوعالم صلي الله عليه وسلم نے فرمائي اور اكابر صحابه جن كے علم كا اعتراف كرتے هيں اور حضرت عمر رضي الله عنه مشكل مسائل ميں آپ كي طرف رجوع فرماتے تھے ۔ حكومت كے ايك ملازم نے حضرت عمر سے ايك مسئله پوچھا تو آپ نے فرمايا، وهاں علي هيں، ان سے پوچھ لو ۔ اس نے كها ، اے امير المومنين ميں آپ سے سننا چاهتا هوں ۔ فرمايا، يهاں سے اٹھو، الله تعاليٰ تجھے پاے استقلال نه دے اور اپنے رجسٹر سے اس كا نام خارج كر ديا۔

محترم قارئین : ائمه فن كے مختلف اقوال كي روشني ميں معلوم ہوا كه زيرِ بحث حديث نه تو تمام علما كے نزديك موضوع و باطل هے اور نه هي سب كے نزديك حسن و صحيح بلكه اختلاف هے ۔ هاں اكثر محققين كے نزديك موضوع و باطل نهيں هے اور يهي حق و درست هے ۔

جن لوگوں نے اس حديث كي سندوں پر كلام كيا اور بعض راويوں كو كذاب ، متروك اور منكر كها تو اس كا تقاضا صرف اتنا هے كه يه سند ضعيف يا موضوع هے نه كه نفسِ عبارت موضوع هے كيوں كه نفسِ عبارت كے موضوع هونے كي جو علامتيں و شرائط بيان كي جاتي هيں يه حديث ان سے بالكل پاك و صاف هے ۔ تو پھر عبارت پر موضوع هونے كا حكم كيسے لگ سكتا هے ۔ نيز اگر يه حديث صحيح نه بھي هواور اسے ضعيف هي تسليم كيا جائے ، جب بھي كوئي حرج نهيں كيوں كه يه بابِ فضائل سے هے اور معلوم هے كه فضائل كے باب ميں عند المحدثین احاديث ضعاف قابلِ قبول هيں ۔ (طالبِ دعا و دعا گو ڈاکٹر فیض احمد چشتی)

1 comment:

  1. معاویةحلقتھا۔ کےالفاظ کی اسنادی حیثیت کیاہے

    ReplyDelete

ڈاکٹر محمد اقبال رحمۃ اللہ علیہ کی شاعری پر کفر کے فتوے تحقیق

ڈاکٹر محمد اقبال رحمۃ اللہ علیہ کی شاعری پر کفر کے فتوے تحقیق محترم قارئین کرام : علامہ اقبال اور قائداعظم کے خلاف فتوی دینے کے سلسلے میں تج...