Sunday, 12 April 2015

Hayat-e-Syadul-Abrar (Part 2)

Hayat-e-Syadul-Abrar (Part 2)
**********************************
Narrations of Murjia in Sihah Sitta:
To claim that Murjia narrators are not acceptable is just plain ignorance, as Sihah Sitta (six conical books) has got many Murjia narrators. Imam Bukhari including Imam Muslim and others has narrated hadiths from Murjia narrators. Few examples from them are quoted here:
1. Imam Abdul Azeez bin Abi Ruwad

Abdul Azeez bin Abi Ruwad, has been called a “Murjia Narrator” but Imam Bukhari, Tirmidhi, Abu Dawud, Nasai, Ibn e Majah have taken narrations from him in their respective books


See
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ كَثِيرٍ أَبُو غَسَّانَ حَدَّثَنَا أَبُو حَفْصٍ وَاسْمُهُ عُمَرُ بْنُ الْعَلَاءِ أَخُو أَبِي عَمْرِو بْنِ الْعَلَاءِ قَالَ سَمِعْتُ نَافِعًا عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ إِلَى جِذْعٍ فَلَمَّا اتَّخَذَ الْمِنْبَرَ تَحَوَّلَ إِلَيْهِ فَحَنَّ الْجِذْعُ فَأَتَاهُ فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَيْهِ وَقَالَ عَبْدُ الْحَمِيدِ أَخْبَرَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ أَخْبَرَنَا مُعَاذُ بْنُ الْعَلَاءِ عَنْ نَافِعٍ بِهَذَا وَرَوَاهُ أَبُو عَاصِمٍ عَنْ ابْنِ أَبِي رَوَّادٍ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
From: Sahi Bukhari
Book: Al MANAQIB
Chapter: بَاب عَلَامَاتِ النُّبُوَّةِ فِي الْإِسْلَامِ
Volume: 4
Page: 195
Hadith number: 3583
حدثنا يحيى بن موسى قال قلت لعبد الرحيم بن هرون الغساني حدثكم عبد العزيز بن أبي رواد عن نافع عن ابن عمر
From: Jami’ Tirmidhi
Book: Al Birr Was Sila
Chapter: ما جاء في الصدق والكذب
Volume: 4
Page: 348
Hadith number: 1972
حدثنا الحسن بن علي ثنا أبو عاصم عن ابن أبي رواد عن نافع عن ابن عمر
From: Sunan Abu Dawud
Book: As Salah
Chapter: باب [ في ] إتخاذ المنبر
Volume: 1
Page: 351
Hadith number: 1081
أخبرنا محمد بن رافع قال حدثنا حسين بن علي عن عبد العزيز بن أبي رواد عن سالم عن بن عمر قال
From: Sunan Nasai
Book: Az Zeenah
Chapter: إسبال الإزار
Volume: 8
Page: 208
Hadith number: 5334
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُصَفَّى الْحِمْصِيُّ ، حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ ، عَنْ مَرْوَانَ بْنِ سَالِمٍ ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ أَبِي رَوَّادٍ ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ
From: Sunan Ibn e Majah
Book: Azaan As Sunnah Feeha
Chapter: السُّنَّةِ فِي الأَذَانِ
Volume: 1
Page: 458
Hadith number: 712
2. Imam Ibrahim bin Tahmaan
Imam Ibrahim bin Tahmaan, have been heavily criticized to be a Murjia narrator, but his narrations are present in Sihah Sitta.

See

حَدَّثَنَا عَبْدَانُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ طَهْمَانَ قَالَ حَدَّثَنِي الْحُسَيْنُ الْمُكْتِبُ عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
From: Sahi Bukhari
Book: As Salah
Chapter: بَاب إِذَا لَمْ يُطِقْ قَاعِدًا صَلَّى عَلَى جَنْبٍ وَقَالَ عَطَاءٌ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَى الْقِبْلَةِ صَلَّى حَيْثُ كَانَ وَجْهُهُ
Volume: 2
Page: 48
Hadith number: 1117

وحدثنا إسحاق بن إبراهيم وهارون بن عبدالله جميعا عن وهب بن جرير عن شعبة عن إسماعيل بن أبي خالد ح وحدثني أبو غسان محمد بن عمرو الرازي حدثنا يحيى بن الضريس حدثنا إبراهيم بن طهمان عن أبي حصين كلاهما عن الشعبي عن ابن عباس
From: Sahi Muslim
Book: Al Janaiz
Chapter: باب الصلاة على القبر
Volume: 2
Page: 658
Hadith number: 954

حدثنا محمد بن بشار حدثنا أبو عامر حدثنا إبراهيم بن طهمان عن علي بن عبد الأعلى عن أبي النعمان عن أبي وقاص عن زيد بن أرقم
From: Jami’ Tirmidhi
Book: Al Emaan
Chapter: ما جاء في علامة المنافق
Volume: 5
Page: 20
Hadith number: 2633

حدثنا أحمد بن حفص [ بن عبد الله السلمي ] ثنا أبي ثنا إبراهيم بن طهمان عن عباد بن إسحاق عن محمد بن مسلم الزهري عن ضمرة بن عبد الله بن أنيس عن أبيه
From: Sunan Abu dawud
Book: As Salah
Chapter: باب في ليلة القدر
Volume: 1
Page: 438
Hadith number: 1379

أخبرنا أحمد بن حفص بن عبد الله قال حدثني أبي قال حدثني إبراهيم بن طهمان عن مالك بن أنس عن الزهري عن عروة أنه حدثه أن عائشة حدثته
From: Sunan Nasai
Book: Salat Al ‘Eidain
Chapter: الرخصة في الاستماع إلى الغناء وضرب الدف يوم العيد
Volume: 3
Page: 197
Hadith number: 1597

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ طَهْمَانَ ، عَنْ حُسَيْنٍ الْمُعَلِّمِ ، عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ ، قَالَ : كَانَ بِيَ النَّاصُورُ
From: Sunan Ibn e Majah
Book: Iqam as Salah was Sunnah feeha
Chapter: بَابُ مَا جَاءَ فِي صَلاَةِ الْمَرِيضِ
Volume: 2
Page: 283
Hadith number: 1223
3. Abu Mua’wiya Muhammad Bin Khazim

Abu Mua’wiya Muhammad Bin Khazim has also been alleged to be a Murjia narrator.
A.
عن أبي داود مرجئا وقال مرة كان رئيس المرجئة بالكوفة
Imam Abu Dawud said that he is head of Murjia in Kufa.

From: Ibn e Hajr ‘Asqlani
Book: Tahdheeb at Tahdheeb
Volume: 9
ID: 8192
B.
يقال إن وكيعا لم يحضر جنازته للارجاء
Imam Waki’ bin Jarrah didn’t attend his funeral due to the allegation of him (Abu Mua’wiya Muhammad Bin Khazim) being Murjia.

From: Zahabi
Book: Mezan al-A’tadal
Volume: 4
ID: 10618

In spite of these facts, still Imams of Sihah Sitta took narrations from him.
Reference:
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ خَازِمٍ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
From: Sahi Bukhari
Chapter: بَاب { ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ }
Volume: 6
Page: 27
Hadith number: 4520

حدثنا سهل بن عمان وأبو كريب محمد بن العلاء جميعا عن أبي معاوية قال أبو كريب حدثنا أبو معاوية عن الأعمش عن أبي صالح عن أبي هريرة أو عن أبي سعيد ( شك الأعمش )
From: Sahi Muslim
Book: A: Eman
Chapter: باب الدليل على أن من مات على التوحيد دخل الجنة قطعا
Volume: 1
Page: 55
Hadith number: 27

حدثنا هناد حدثنا أبو الأحوص و أبو معاوية عن الأعمش عن أبي صالح عن أبي هريرة قال
From: Jami’ Tirmidhi
Book: As Salah
Chapter: باب ما جاء أن الإمام ضامن والمؤذن مؤتمن
Volume: 1
Page: 402
Hadith number: 207

حدثنا مسدد ثنا أبو معاوية عن الأعمش عن أبي صالح عن أبي سعيد قال
From: Sunan Abu Dawud
Book: As Sunnah
Chapter: باب في النهي عن سب أصحاب رسول الله صلى الله عليه و سلم
Volume: 2
Page: 626
Hadith number: 4658


أخبرنا محمد بن العلاء قال حدثنا أبو معاوية عن الأعمش عن عمارة عن عبد الرحمن بن يزيد عن عبد الله قال

From: Sunan Nasai
Book: An Nikah
Chapter: الحث على النكاح
Volume: 6
Page: 58
Hadith number: 3210
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ نُمَيْرٍ ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، عَنِ الأَعْمَشِ ، عَنْ شَقِيقٍ ، عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ : سُئِلَ النَّبِيُّ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ
From: Sunan Ibn e Majah
Book: Al Jihad
Chapter: بَابُ النِّيَّةِ فِي الْقِتَالِ
Volume: 4
Page: 73
Hadith number: 2783

Total narrations of Imam Muhammad Bin Khazim in Sihah sitta books:

1) Sahi Bukhari has 50 narrations from him

2) Sahi Muslim has 250 narrations from him

3) Jami Tirmidhi has 120 narrations from him

4) Sunan Abu Dawud has 85 narrations from him

5) Sunan Nasai has 65 narrations from him

6) Sunan ibn Majah has 150 narrations from him

So from just one Murjia narrator we have got 720 narrations in whole of Sihah Sitta.

Conclusion



From all these evidences we have established the fact that if narrator is Murjia then only for this reason hadith cannot be rejected nor it can be deemed as weak.
His (Abdul Majeed bin Abdul Azeez) narrations in Major books:

A. Sahi Muslim

وحدثنا ابن أبي عمر حدثنا هشام بن سليمان المخزومي وعبدالمجيد عن ابن جريج عن نافع عن ابن عمر قال حدثتني حفصة رضي الله عنها
From: Sahi Muslim
Book: Al Hajj
Chapter: باب بيان أن القارن لا يتحلل إلا في وقت تحلل الحج المفرد
Volume: 2
Page: 902
Hadith number: 1229

 B. Sunan Abu Dawud

حدثنا عبد الوهاب بن عبد الحكم الخزاز أخبرنا عبد المجيد بن عبد العزيز بن أبي رواد عن ابن جريج عن المطلب بن عبد الله بن حنطب عن أنس بن مالك
From: Sunan Abu Dawud
Book: As Salah
Chapter: باب في حصى المسجد
Volume: 1
Page: 179
Hadith number: 461
C. Jami Tirmidhi

حدثنا العلاء بن مسلمة البغدادي حدثنا عبد المجيد بن عبد العزيز عن معمر عن الزهري عن عروة عن عائشة قالت

From: Jami’ Tirmidhi
Book: Al Birr Was Sila
Chapter: ما جاء في النفقة على البنات والاخوات
Volume: 4
Page: 319
Hadith number: 1913
حدثنا عبد الوهاب بن الحكم الوراق البغدادي حدثنا عبد المجيد بن عبد العزيز عن ابن جريج عن المطلب بن حنطب عن أنس بن مالك قال
From:  Jami’ Tirmidhi
Book:  Fadael e Quran
Chapter: 19
Volume:  5
Page:  178
Hadith number: 2916

D. Sunan Ibn e Majah

حَدَّثَنَا كَثِيرُ بْنُ عُبَيْدٍ الْحِمْصِيُّ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَجِيدِ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنِ الأَعْمَشِ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ عَلْقَمَةَ ، قَالَ

From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  Iqam As salah Was Sunnah Feeha
Chapter: بَابُ مَا جَاءَ فِي التَّهْجِيرِ إِلَى الْجُمُعَةِ
Volume:  2
Page:  193
Hadith number: 1094

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الأَزْرَقُ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَجِيدِ بْنُ أَبِي رَوَّادٍ ،حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ سَالِمٍ ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ عَمْرٍو ، عَنْ شُرَيْحِ بْنِ عُبَيْدٍ الْحَضْرَمِيِّ ، عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  Kitab Al Libas
Chapter: بَابُ الْبَيَاضِ مِنَ الثِّيَابِ
Volume:  4
Page:  580
Hadith number: 3568
Analysis of narrations of Abdul Majeed Bin Abdul Azeez:
We will discuss one by one each hadith of Sihah Sitta which is narrated by Abdul Majeed bin Abdul Azeez.


1. First narration is from Sahi Muslim.

From: Sahi Muslim
Book: Al Hajj
Chapter: باب بيان أن القارن لا يتحلل إلا في وقت تحلل الحج المفرد
Volume: 2
Page: 902
Hadith number: 1229


وحدثنا ابن أبي عمر حدثنا هشام بن سليمان المخزومي وعبدالمجيد عن ابن جريج عن نافع عن ابن عمر قال حدثتني حفصة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه و سلم أمر أزواجه أن يحللن عام حجة الوداع قالت حفصة فقلت ما يمنعك أن تحل ؟ قال
إني لبدت رأسي وقلدت هديي فلا أحل حتى أنحر هديي
In this narration, Imam Muslim narrates from Abdul Majeed and for mutabi’at He combine Hisham bin Suleiman Al Makhzumi with Abdul Majeed.

This hadith is Sahi.

2. Second narration which we are going to discuss is in Sunan Abu Dawud and Jami’ Tirmidhi. Chain (Sanad) and text (Matan) in both books are same.

From: Sunan Abu Dawud
Book: As Salah
Chapter: باب في حصى المسجد
Volume: 1
Page: 179
Hadith number: 461

From:  Jami’ Tirmidhi
Book:  Fadael e Quran
Chapter: 19
Volume:  5
Page:  178
Hadith number: 2916
حدثنا عبد الوهاب بن عبد الحكم الخزاز أخبرنا عبد المجيد بن عبد العزيز بن أبي رواد عن ابن جريج عن المطلب بن عبد الله بن حنطب عن أنس بن مالك قال
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم ” عرضت علي أجور أمتي حتى القذاة يخرجها الرجل من المسجد وعرضت علي ذنوب أمتي فلم أر ذنبا أعظم من سورة من القرآن أو آية أوتيها رجل ثم نسيها

This Hadith of Sunan Abu Dawud and Jami’ Tirmidhi is weak (Da’if). But the reason is not Abdul Majeed bin Abdul Azeez.

The reason of its weakness is mentioned by Imam Tirmidhi as:

قال وذاكرت به محمد بن إسماعيل فلم يعرفه واستغربه قال محمد ولا أعرف المطلب بن عبد الله سماعا من أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم إلا قوله حدثني من شهد خطبة النبي صلى الله عليه و سلم قال وسمعت عبد الله بن عبد الرحمن يقول لا نعرف للمطلب سماعا من أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه و سلم قال عبد الله وأنكر علي بن المديني أن يكون المطلب سمع من أنس

Translation:

“I asked Imam Bukhari about this hadith, he didn’t recognize it and said this Hadith is Ghareeb. Imam Bukhari Said: According to me Muttalib Bin Abdullah Bin Hantab (The narrator/rawi of this hadith) have not heard any Hadith from any Sahabi (RADI ALLAH TA’LA ANHUM) except one Hadith in which he narrated from a person who was in a sermon given by RASUL ALLAH (PEACE BE UPON HIM). And (Imam) Ali Bin Madeeni denied that Muttalib heard from Anas Bin Malik (RADI ALLAH TA’LA ANHU).”

During the explanation of weakness of this Hadith, Imam Tirmidhi didn’t mention Abdul Majeed bin Abdul Azeez anywhere.

3.  Third hadith which we are going to discuss is narrated by Imam Tirmidhi.
From: Jami’ Tirmidhi
Book: Al Birr Was Sila
Chapter: ما جاء في النفقة على البنات والاخوات
Volume: 4
Page: 319
Hadith number: 1913

حدثنا العلاء بن مسلمة البغدادي حدثنا عبد المجيد بن عبد العزيز عن معمر عن الزهري عن عروة عن عائشة قالت
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم من ابتلي بشيء من البنات فصبر عليهن كن له حجابا من النار
قال ابو عيسى هذا حديث حسن

This Hadith is Hassan According to Imam Tirmidhi. And Nasir ud Din Albani Also declared this hadith as Sahi. This narration also justifies the Thaqahat (truthfulness) of Abdul Majeed bin Abdul Azeez.

4. Fourth Hadith which we are going to discuss is narrated by Imam Ibn e Majah.

From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  Iqam As salah Was Sunnah Feeha
Chapter: بَابُ مَا جَاءَ فِي التَّهْجِيرِ إِلَى الْجُمُعَةِ
Volume:  2
Page:  193
Hadith number: 1094

حَدَّثَنَا كَثِيرُ بْنُ عُبَيْدٍ الْحِمْصِيُّ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَجِيدِ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنِ الأَعْمَشِ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ عَلْقَمَةَ ، قَالَ : خَرَجْتُ مَعَ عَبْدِ اللهِ إِلَى الْجُمُعَةِ , فَوَجَدَ ثَلاَثَةً قَدْ سَبَقُوهُ ، فَقَالَ : رَابِعُ أَرْبَعَةٍ , وَمَا رَابِعُ أَرْبَعَةٍ بِبَعِيدٍ ، إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ يَقُولُ : إِنَّ النَّاسَ يَجْلِسُونَ مِنَ اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ رَوَاحِهِمْ إِلَى الْجُمُعَاتِ ، الأَوَّلَ وَالثَّانِيَ وَالثَّالِثَ ، ثُمَّ قَالَ : رَابِعُ أَرْبَعَةٍ ، وَمَا رَابِعُ أَرْبَعَةٍ بِبَعِيدٍ

This Hadith Hassan declared by Imams and Also mentioned in Sunan Ibn e Majah published by Dar Al Ahya Al Kutub Al Arbiyyah, Cairo, Egypt that this hadith is Hassan.

5.
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  Kitab Al Libas
Chapter: بَابُ الْبَيَاضِ مِنَ الثِّيَابِ
Volume:  4
Page:  580
Hadith number: 3568


حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الأَزْرَقُ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَجِيدِ بْنُ أَبِي رَوَّادٍ ، حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ سَالِمٍ ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ عَمْرٍو ، عَنْ شُرَيْحِ بْنِ عُبَيْدٍ الْحَضْرَمِيِّ ، عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ : إِنَّ أَحْسَنَ مَا زُرْتُمُ اللَّهَ بِهِ فِي قُبُورِكُمْ ، وَمَسَاجِدِكُمْ ، الْبَيَاضُ

This Hadith is very weak. And it is graded as Maudu by Nasir Ud Din ALBANI. But again the reason is not Abdul Majeed bin Abdul Azeez.

The reason is not Abdul Majeed bin Abdul Azeez.

Reasons are:

1. مَرْوَانُ بْنُ سَالِمٍ

Marwan bin Salm al-Ghafari is one of the narrators of this hadith. He is Matrook according to Muhadditheen.
Sheikh Ul Islam Imam Ibn e hajr ‘Asqalani wrote:

مروان بن سالم الغفاري أبو عبد الله الجزري متروك

Book: Taqreeb at Tahdheeb
Page:  526
ID: 6570

2. شُرَيْحِ بْنِ عُبَيْدٍ الْحَضْرَمِيِّ

Shryh bin ‘Ubaid bin Shryh
His hearing of Hadith from Abu Ad Darda (RADI ALLAH TA’LA ANHU) is not proved. He didn’t hear any Hadith from Abu Ad Darda (RADI ALLAH TA’LA ANHU) directly.

وقيل لمحمد بن عوف هل سمع من أبي الدرداء فقال لا
From: Ibn e Hajr ‘Asqalani
Book: Tahdeeb at Tahdeeb
Volume:  4
ID: 3575

So because of these two reasons this Hadith is declared as very weak (Da’if) or Maudu. And Abdul Majeed is not reason.

6. Imam Haakim in his Mustadrak collected those narrations which according to him satisfy the standard/conditions of Sahi Bukhari or Sahi Muslim. In this book he also took five narrations from Abdul Majeed bin Abdul Azeez.
From: Haakim
Book: Al Mustadrak
Volume: 1
Page: 357
Hadith number: 851

حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب أنبأ الربيع بن سليمان أنبأ الشافعي أنبأ عبد المجيد بن عبد العزيز عن ابن جريج أخبرني عبد الله بن عثمان بن خيثم أن أبا بكر بن حفص بن عمر أخبره : أن أنس بن مالك قال صلى معاوية بالمدينة صلاة فجهر فيها بالقراءة فقرأ فيها : بسم الله الرحمن الرحيم لأم القرآن ولم يقرأ بسم الله الرحمن الرحيم للسورة التي بعدها حتى قضى تلك القراءة فلما سلم ناداه من سمع ذلك من المهاجرين والأنصار من كل مكان : يا معاوية أسرقت الصلاة أم نسيت ؟ فلما صلى بعد ذلك قرأ : بسم الله الرحمن الرحيم للسورة التي بعد أم القرآن وكبر حين يهوي ساجدا

Commenting on this hadith Imam Haakim said,

هذا حديث صحيح على شرط مسلم فقد احتج بعبد المجيد بن عبد العزيز وسائر الرواة متفق على عدالتهم

“This Hadith is Sahi on the condition of Muslim as Imam Muslim has narrated from Abdul Majeed bin Abdul Azeez and all other Muhadditheen are agreed upon the Adalat of reaming narrators (Ruwat of this Hadith).”
And Imam Zahabi also declared this Hadith Sahi on the conditions of Sahi Muslim.

Imam Haakim also took some other narrations from Abdul Majeed bin Abdul Azeez and graded them as on the standard of Bukhari and Muslim. And Imam Zahabi didn’t declare a single narration from these narrations as weak (Da’if).

Reference:

حدثنا أبو علي الحسين بن علي الحافظ أنبأ محمد بن جرير الطبري ثنا عثمان بن يحيى القوفساني ثنا عبد المجيد بن عبد العزيز بن أبي رواد ثنا ابن جريج عن جامع بن أبي راشد عن أبي وائل عن عبد الله قال

From: Haakim
Book: Al Mustadrak
Volume: 1
Page: 398
Hadith number: 978

أخبرنا أبو بكر بن إسحاق الفقيه أنبأ الحسن بن علي بن زياد أنبأ إبراهيم بن موسى ثنا هشام بن يوسف وعبد المجيد بن عبد العزيز عن ابن جريج قال : أخبرني نافع مولى ابن عمر أن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما
From: Haakim
Book: Al Mustadrak
Volume: 1
Page: 644
Hadith number: 1732

فأخبرناه أبو العباس محمد بن يعقوب أنبأ الربيع بن سليمان أنبأ الشافعي أنبأ عبد المجيد عن ابن جريج أخبرني أبي عن سعيد بن جبير
From: Haakim
Book: Al Mustadrak
Volume: 1
Page: 738
Hadith number: 2026

فحدثناه أبو بكر محمد بن عبد الله الشافعي ثنا أبو إسماعيل محمد بن إسماعيل ثنا سعيد بن أبي مريم ثنا عبد المجيد بن عبد العزيز ثنا ابن جريج عن عمرو بن دينار عن طاوس عن معاذ بن جبل رضي الله عنه
From: Haakim
Book: Al Mustadrak
Volume: 2
Page: 455
Hadith number: 3571
Conclusion
These were the narrations of Abdul Majeed bin Abdul Azeez in Sihah Sitta and Mustadrak of Imam Haakim and every narration which has some defect in it is not because of Abdul Majeed as explained above. Rather Imam Tirmidhi mentioned a Hadith (Hadith number 1913) which he declared as Hassan and Imam Haakim declared his narrations as Sahi.
This proves that Abdul Majeed bin Abdul Azeez is not a weak narrator. Instead he is Sadooq.


5. Yusuf bin Musa
Short biography
Name: Yusuf bin Musa bin Rashid al-Qatan
Kunniyyat: Abu Y’aqub
Death: 253 AH
Places of stay: al-Kufa,al-Ray,Baghdad
Grade: Sadooq
Comments of Muhadditheen
1. Imam Ibn e Hibban mentioned him in his “Thiqaat”.

يوسف بن موسى بن راشد بن بلال القطان أبو يعقوب البغدادي يروى عن جرير بن عبد الحميد والعراقيين حدثنا عنه بن خزيمة وغيره مات سنة ثلاث وخمسين ومائتين

From: Ibn e Hibban
Book:  Ath-Thiqaat
Volume: 9
ID: 16448

2.
وقال أبو حاتم صدوق وقال النسائي لا بأس به
البخاري وأبي داود والترمذي والنسائي في مسند علي وابن ماجة

Imam Abu Haatim called him “Sadooq” [Truthful] and Imam Nasai said of him: “There is nothing wrong with him (in Hadith).”
His Narrations are in Sahi Bukhari, Sunan Abu Dawud, Jami’ Tirmidhi, Musnad Ali of Imam Nasai and in Sunan Ibn Majah.
From:  Ibn e Hajr ‘Asqalani
Book:  Tahdheeb at Tahdheeb
Volume:  11
ID: 10731

3. Sheikh Ul Islam Imam Ibn e Hajr ‘Asqalani also called him Sadooq.
يوسف بن موسى بن راشد القطان أبو يعقوب الكوفي نزيل الري ثم بغداد صدوق من العاشرة مات سنة ثلاث وخمسين خ د ت عس ق – صدوق
From:  Ibn e Hajr ‘Asqalani
Book:  Taqreeb at Tahdheeb
Page:  612
ID: 7887
His narrations in Major books:

Yousuf Bin Mosa is a Sadooq rawi of Sahi Bukhari, Sunan Abu Dawud, Tirmidhi Ibn e Majah and Imam Nasai narrate from him in his Musnad Ali.
A. Sahi Bukhari

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ
From:  Sahi Bukhari
Chapter: بَاب هَلْ عَلَى مَنْ لَمْ يَشْهَدْ الْجُمُعَةَ غُسْلٌ مِنْ النِّسَاءِ وَالصِّبْيَانِ وَغَيْرِهِمْ وَقَالَ ابْنُ عُمَرَ إِنَّمَا الْغُسْلُ عَلَى مَنْ تَجِبُ عَلَيْهِ الْجُمُعَةُ
Volume:  2
Page:  5
Hadith number: 900

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ أَخْبَرَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي حُمَيْدٍ السَّاعِدِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

From:  Sahi Bukhari
Chapter: بَابُ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى {وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا} وَمُحَاسَبَةِ الْمُصَدِّقِينَ مَعَ الْإِمَامِ
Volume:  2
Page:  130
Hadith number: 1500

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ يُوسُفَ الْيَرْبُوعِيُّ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ الْفَزَارِيُّ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ قَالَ حَدَّثَنِي سَالِمٌ أَبُو النَّضْرِ مَوْلَى عُمَرَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ

From:  Sahi Bukhari
Chapter: بَاب لَا تَمَنَّوْا لِقَاءَ الْعَدُوِّ
Volume:  4
Page:  63
Hadith number: 3024

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ قَالَ حَدَّثَنِي عُثْمَانُ بْنُ غِيَاثٍ حَدَّثَنَا أَبُو عُثْمَانَ النَّهْدِيُّ عَنْ أَبِي مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

From:  Sahi Bukhari
Chapter: بَاب مَنَاقِبِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَبِي حَفْصٍ الْقُرَشِيِّ الْعَدَوِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
Volume:  5
Page:  13
Hadith number: 3693

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ إِسْرَائِيلَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ
From:  Sahi Bukhari
Chapter: بَاب قَتْلِ أَبِي رَافِعٍ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي الْحُقَيْقِ وَيُقَالُ سَلَّامُ بْنُ أَبِي الْحُقَيْقِ كَانَ بِخَيْبَرَ وَيُقَالُ فِي حِصْنٍ
Volume:  5
Page:  91
Hadith number: 4039
And many other narration.
B. Sunan Abu Dawud

حدثنا يوسف بن موسى ثنا جرير عن سهيل يعني ابن أبي صالح عن الزهري عن عروة بن الزبير قال
From:  Sunan Abu Dawud
Chapter: باب في المرأة تستحاض ومن قال تدع الصلاة في عدة الأيام التي كانت تحيض
Volume:  1
Page:  122
Hadith number: 281

حدثنا يوسف بن موسى ثنا جرير عن منصور عن خيثمة قال حياتها أن تجد حرها


From:  Sunan Abu Dawud
Chapter: باب في وقت [ صلاة ] العصر
Volume:  1
Page:  165
Hadith number: 406

حدثنا حدثنا نصر بن علي أخبرنا جرير ح وثنا يوسف بن موسى ثنا جرير وهذا حديث يوسف عن الحسن بن عبيد الله عن إبراهيم بن سويد عن علقمة قال قال عبد الله
From:  Sunan Abu Dawud
Chapter: باب إذا صلى خمسا
Volume:  1
Page:  344
Hadith number: 1022

حدثنا يوسف بن موسى عن جرير عن سهيل عن سعيد بن أبي سعيد عن أبي هريرة
From:  Sunan Abu Dawud
Chapter: باب في المرأة تحج بغير محرم
Volume:  1
Page:  539
Hadith number: 1725

حدثنا يوسف بن موسى ثنا جرير عن يزيد بن أبي زياد عن مجاهد عن عبد الله بن عباس قال
From:  Sunan Abu Dawud
Chapter: باب التجارة في الحج
Volume:  1
Page:  540
Hadith number: 1731

And many other narrations.


C. Jami’ Tirmidhi

حدثنا أبو كريب و نصر بن عبد الرحمن الكوفي و يوسف بن موسى القطان البغدادي قالوا حدثنا حكام بن سلم عن علي بن عبد الأعلى عن أبيه عن سعيد بن جبير عن ابن عباس
From:  Jami’ Tirmidhi
Chapter: باب ما جاء في قول النبي صلى الله عليه و سلم اللحد لنا والشق لغيرنا
Volume:  3
Page:  363
Hadith number: 1045

حدثنا محمد بن حميد الرازي و يوسف بن موسى القطان البغدادي قالا حدثنا عبد الرحمن بن مغراء أبو زهير عن الأعمش عن أبي الزبير عن جابر قال
From:  Jami’ Tirmidhi
Book:  Az Zuhd
Chapter: 58
Volume:  4
Page:  603
Hadith number: 2402

حدثنا يوسف بن موسى البغدادي حدثنا عبيد الله بن موسى عن إسماعيل بن أبي خالد عن يزيد بن أبي زياد عن عبد الله بن الحارث عن العباس بن عبد المطلب قال قلت
From:  Jami’ Tirmidhi
Book:  Al Manaqib
Chapter: في فضل النبي صلى الله عليه و سلم
Volume:  4
Page:  584
Hadith number: 3607

حدثنا يوسف بن موسى القطان البغدادي حدثنا مالك بن إسمعيل عن منصور بن أبي الأسود حدثني كثير أبو إسماعيل عن جميع بن عمير التيمي عن ابن عمر
From:  Jami’ Tirmidhi
Book:  Al Manaqib
Chapter: في مناقب أبي بكر و عمر رضي الله عنهما كليهما
Volume:  5
Page:  613
Hadith number: 3670

حدثنا يوسف بن موسى القطان البغدادي حدثنا علي بن قادم حدثنا علي بن صالح بن حيي عن حكيم بن جبير عن جميع بن عمير التيمي عن ابن عمر قال
From:  Jami’ Tirmidhi
Book:  Al Manaqib
Chapter: مناقب علي بن أبي طالب رضي الله عنه
Volume:  5
Page:  636
Hadith number: 3720
D. Sunan Ibn e Majah

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى الْقَطَّانُ ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ ، عَنْ سُلَيْمَانَ التَّيْمِيِّ ، عَنْ قَتَادَةَ ، عَنْ أَبِي غَلاَّبٍ ، عَنْ حِطَّانَ بْنِ عَبْدِ اللهِ الرَّقَاشِيِّ ، عَنْ أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  As Salah Was Sunnah Feeha
Chapter: بَابُ إِذَا قَرَأَ الإِمَامُ فَأَنْصِتُوا
Volume:  2
Page:  31
Hadith number: 847

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى الْقَطَّانُ ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ ، عَنِ الأَعْمَشِ ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  As Salah Was Sunnah Feeha
Chapter: بَابُ مَا يُقَالَ فِي التَّشَهُّدِ وَالصَّلاَةِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ
Volume:  2
Page:  75
Hadith number: 910

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى الْقَطَّانُ ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ (ح) وَحَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ سَعِيدٍ ، حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الأَحْمَرُ ؛ جَمِيعًا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  As Salah Was Sunnah Feeha
Chapter: بَابُ مَا جَاءَ فِي الأَذَانِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ
Volume:  2
Page:  219
Hadith number: 1135
حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلاَنَ ، وَأَبُو كُرَيْبٍ ، وَيُوسُفُ بْنُ مُوسَى ، وَعَبْدُ اللهِ بْنُ الْبَرَّادِ , قَالُوا : حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةُ ، عَنْ بُرَيْدٍ ، عَنْ أَبِي بُرْدَةَ ، عَنْ أَبِي مُوسَى الأَشْعَرِيِّ
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  Al Hudood
Chapter: بَابُ مَنْ شَهَرَ السِّلاَحَ
Volume:  3
Page:  607
Hadith number: 2577

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى الْقَطَّانُ ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ ، عَنِ الأَعْمَشِ ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
From:  Sunan Ibn e Majah
Book:  Ad Dua’
Chapter: بَابُ الْجَوَامِعِ مِنَ الدُّعَاءِ
Volume:  5
Page:  18
Hadith number: 3847
Conclusion
Imam Yousuf bin Mosa is Sadooq narrator and he is well known teacher of Imam Bukhari, Imam Abu Dawud, Imam Nasai, Imam Tirmidhi and Imam Ibn e Majah and his narrations are in Sihah Sitta.

Other evidences (Shahwahid) of this narration
1st evidence of this narration
حدثنا الحسن بن فتيبة ثنا جسر بن فرقد عن بكر بن عبد الله المزني قال

Imam Haarith heard from Al Hasan bin Qutaibah, he heard from Jisr bin farqad, he heard from Bakr Bin Abdullah Al Muzani.

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
حياتي خير لكم تحدثون ويحدث لكم ووفاتي خير لكم تعرض علي أعمالكم فما كان من حسن حمدت الله عليه وما كان من سيء استغفرت الله لكم
The Prophet (Peace Be Upon Him) is reported to have said:
“My life is blissful for you because you hear traditions from people and relate them to others and my death is also blissful for you because your deeds will be presented to me. If I see the virtues prevail, I will be grateful to Allah, and if I see the vices prevail, I will pray for your forgiveness from Allah.”
This chain is Mursal Sahi.

Bakr ibn Abdullah Al-Muzani did not see the Prophet Muhammad (PEACE BE UPON HIM) so he has not named the companion he heard it from. Bakr was a tabi’i (of the second generation), and reported from Ibn ‘Abbas (RADI ALLAH TA’LA ANHU), Anas ibn Malik (RADI ALLAH TA’LA ANHU), Mughirah ibn Shu’bah (RADI ALLAH TA’LA ANHU) and others. It was said that he saw thirty of the companions.
Ibn Sa’ad said of him, “He was trustworthy, established, impeccably honest, a proof (Hujjat), and he was a jurist!”

Imam Mulla Ali Qari said: The chain of narrators of this Hadith is Sahi.
And Imam Khifaji also said the same that: The chain of narrators of this Hadith is Sahi.

References:

From:  Al Haarith in Al Musnad (Zawaid Al haithami)
Book:  Alamat An Nubuwwah
Chapter : Hayatihi wa Wafatihi
Volume:  2
Page:  884
Hadith number : 953

From:  Ibn e sa’d
Book:  Tabqaat Al Kubra
Volume:  2
Page:  194

From:  Juhdhami
Book:  Fadl As Salat An NABI PEACE BE UPON HIM
Volume:  1
Page:  38-39
Hadith number : 25-26

From:  Ibn e Jozi
Book:  Al Wafa bi Ahwaal Al Mustafa PEACE BE UPON HIM
Page:  862
Hadith number : 1564

From:  Hindi
Book:  kanzul A’mal
Volume:  11
Page:  407
Hadith number : 31904

From:  Subki
Book:  Shifa As Siqaam
Page:  34

From:  Imam Jalal ud Din Suyuti
Book:  Khasais Al Kubra
Volume:  2
Page:  491

From:  Mulla Ali Qari
Book:  sharah Shifa
Volume:  36

From:  Khifaji
Book:  Naseem ur Riyadh Sharah shifa Qadi Ayyad
Volume:  1
Page:  173

From:  Fayrooz Abadi
Book:  As Salat wal Bashar fis Salat ala Khair il Bashar
Page:  104-105
Second evidence of this narration
It is narrated by Anas Bin Malik (Radi ALLAH TA’ALA ANHU) that the Holy Prophet (Peace Be Upon Him) is reported to have said:

My life is blissful for you because I receive revelation from the heavens and I tell you what’s permissible and what is impermissible for you. And my death is also blissful for you because your deeds will be presented to me on every Thursday (in my grave). If I see the virtues prevail, I will be grateful to Allah, and if I see the vices prevail, I will pray for your forgiveness from Allah.

From:  Daylami
Book:  Musnad Al Firdos
Volume:  2
Page:  137
Hadith number: 2701

From:  Qadi Ayyad
Book:  As Shifa
Page: 19

From:  Hakeem Tirmidhi
Book:  Nawadir Al Usul
Volume:  4
Page:  176

From:  Zahabi
Book:  Mizan Al Itidal
Volume:  2
Page:  439

From:  Ibn e ‘Adi
Book:  Al Kaamil
Volume:  3
Page:  76

From:  Ibn e Hajr ‘Asqalani
Book:  Lisan Al Mizan
Volume:  2
Page:  395
ID: 1620

From:  ‘Ajluni
Book:  Kashaf Al Khifa
Volume:  1
Page:  1178

From:  Imam Jalal ud Din suyuti
Book:  Al Hawi Lil Fatawa
Volume:  2
Page:  3
Third evidence of this narration

And it is in another narration from Anas Bin Malik (RADI ALLAH TA’LA ANHU) that the Prophet (Peace Be Upon Him) is reported to have said:

My life is blissful for you because I speak with you and you speak with me. And my death is also blissful for you because your deeds will be presented to me on every Thursday (in my grave). If I see the virtues prevail, I will be grateful to Allah, and if I see the vices prevail, I will pray for your forgiveness from Allah.

From:  Sakhawi
Book:  Al Qaul Al Badi’ Fee salat ‘Ala Al Habeeb Ash Shafee’
Page:  160

From:  Hindi
Book:  kanzul A’mal
Volume:  11
Page:  407
Hadith number: 31903

Fourth evidence of this narration

Hazrat Anas (RADI ALLAH TA’LA ANHU) said Prophet (PEACE BE UPON HIM) said: My life is bliss for you. (Thrice) My demise is bliss for you (thrice).
Then people went quiet. Syedna Umer Farooq (RADI ALLAH TA’LA ANHU) said “May my parents be sacrifice upon you and then asked how’s it possible?”

RASUL ALLAH (Peace Be Upon Him) said: My life is a blessing for you because I receive revelation from the heavens and I tell you what’s permissible and what is impermissible for you. My demise is a blessing for you because every Thursday your deeds will be presented before me and if they’re in good state, I’ll thank and praise Allah (SWT) on your behalf and if they’re in bad state, I’ll ask forgiveness for your sins on your behalf.

From:  Nabhani
Book:  Hujjat ALLAH ‘alal Alameen fee Mu’jazat Al Mursaleen PEACE BE UPON HIM
Page:  713
From:  Ibn e Jozi
Book:  Al Wafa bi Ahwal Al Mustafa PEACE BE UPON HIM
Volume:  1
Page:  826
Hadith number: 1565

Conclusion

These four evidences are enough to prove the Hadith of Musnad Al Bazzar as Sahi.


Summary of our discussion
As we have discussed and proved the fact that all of its narrators are Thiqah and all narrators are of Bukhari and Muslim.  So according to rules of Hadith, this Hadith is Sahi on the conditions of Sahi Muslim.
And there are also other evidences of this hadith from Anas Bin Malik (RADI ALLAH TA’LA ANHU) and Bakr Bin Abdullah Al Muzani other than Hadith of Musnad Al Bazzar which is narrated by Abdullah Bin Mas’ud (RADI ALLAH TA’LA ANHU). These evidences make this narration more strong and trustworthy.
What Does this Hadith Prove?

Sheikh Muhammad ibn ‘Alawi Al-Maliki (rahimuhullah) stated,
“It proves that the Prophet Muhammad knows our actions and they are presented to him. He seeks forgiveness for us for any sins or ugliness that we commit. If this is the case, then it is obviously permissible for us to take him as a means unto Allah and seek intercession through him and by him. This is because he knows that, therefore he can intercede for us and supplicate for us for he is the one who intercedes and the one whose intercession is accepted. Allah informs us in the Qur’an that the Prophet is a witness for his Ummah and this implies that the Ummah’s actions are presented to him to act as a witness to what he has seen and known!”
(Page 248-249 of Mafahim)

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

No comments:

Post a Comment

مسئلہ رفع یدین مستند دلائل کی رشنی میں

مسئلہ رفع یدین مستند دلائل کی رشنی میں محترم قارئینِ کرام : علماء امت کا فیصلہ ہے کہ جن اختلافی مسائل میں ایک سے زائد صورتیں "سنّت&quo...