ضمیر اور ضمیر فروش حصّہ سوم
٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭
محترم قارئینِ کرام : زیادہ تر لوگ اندرونی سنسر ہیں جو زندگی میں مثبت اور منفی پہلوؤں کے درمیان فرق کرنے میں مدد ملتی ہیں ۔ اپنے اندر آواز سننے اور ان کی مشورت پر عمل کرنے کےلیے سیکھنا ضروری ہے ، اور پھر وہ آپ کو خوش مستقبل میں رہنمائی کرے گی ۔ اس تصور کی کئی تعریفیں ہیں : اس طرح ، ضمیر کو عزم و ضوابط کی نگرانی اور اندازہ کرنے کےلیے اپنی ذمہ داریوں کو آزادانہ طور پر شناخت کرنے کی صلاحیت سمجھا جاتا ہے ۔ ماہر نفسیات ، یہ وضاحت کرتے ہیں کہ ضمیر ان کے اپنے الفاظ میں کیا ہے ، اس کی تعریف کرتے ہیں : یہ ایک داخلی معیار ہے جس کو سمجھنے کا ایک موقع فراہم کرتا ہے کہ کس طرح ایک شخص اپنی مرضی کے مطابق اپنی ذمہ داری کو پورا کرتا ہے ۔
ضمیر کی کیا بات کا تعین کرنے کےلیے ، یہ حقیقت یہ ہے کہ یہ دو اقسام میں تقسیم کیا گیا ہے کو نوٹ کرنے کےلیے ضروری ہے ۔ سب سے پہلے ایسے اعمال کی طرف اشارہ کرتا ہے جو ایک شخص اخلاقی پس منظر رکھتا ہے ۔ دوسرا قسم انفرادی جذبات کو بعض اعمال کے نتیجے میں تجربہ کرتا ہے ، مثال کے طور پر ، جرم کا احساس ۔ وہاں ایسے لوگ موجود ہیں جو برا چیزیں کرنے کے بعد بھی فکر مند نہیں ہیں اور ایسی حالت میں وہ کہتے ہیں کہ اندرونی آواز سو رہی ہے ۔
ایک معروف ماہر نفسیات فرائڈ کا خیال ہے کہ ہر فرد کو ایک سپررو ہے ، جس میں ضمیر اور انا مثالی ہے ۔ سب سے پہلے والدین کی پرورش اور مختلف سزائے موت کی درخواست کے نتیجے میں تیار ہوتا ہے ۔ فرائیڈ کے ضمیر میں خود پر تنقید ، بعض اخلاقی ممنوع کی موجودگی اور جرم کے جذبات کی موجودگی کی صلاحیت شامل ہے ۔ دوسرا چھوڑنے کےلیے ۔ مثالی طور پر ، یہ اعمال کی منظوری اور مثبت تشخیص سے پیدا ہوتا ہے ۔ فرائیڈ کا خیال ہے کہ سپریرگو کو مکمل طور پر قائم کیا گیا تھا جب والدین کے کنٹرول کو خود کو کنٹرول سے تبدیل کیا گیا تھا ۔
شاید اس حقیقت سے انسان بہت حیران ہو جائے گا ، لیکن اس اندرونی معیار کی کئی قسمیں موجود ہیں ۔ پہلی قسم ذاتی ضمیر ہے ، جس میں محدود توجہ مرکوز ہے ۔ اس کی مدد سے ، کسی شخص کو یہ بتاتا ہے کہ اچھا کیا ہے اور برا کیا ہے ۔ ضمیر ضمیر کا اگلا تصور ان لوگوں کے مفادات اور اعمال کا احاطہ کرتی ہے جو ذاتی نوعیت کے اثرات سے نمٹنے کےلیے نہیں ہیں ۔ اس کی حدود ہیں ، کیونکہ یہ خاص طور پر ایسے لوگوں کو خدشہ کرتا ہے جو ایک مخصوص گروپ کے ممبر ہیں ۔ تیسری قسم ۔ روحانی ضمیر مندرجہ بالا اقسام کی حدود کو نہیں مانتا ۔ (چشتی)
بہت سے لوگوں نے ان کی زندگی میں کم از کم ایک بار اس سوال سے پوچھا ، اور اسی طرح ، اگر کوئی اندرونی آواز نہیں تھی تو اس شخص کو فرق نہیں ہوگا کہ کون سا عمل اچھا ہے اور کون برا ہے ۔ مناسب زندگی کےلیے اندرونی کنٹرول کے بغیر ، اس کے اسسٹنٹ کو لازمی طور پر دیکھنا ضروری ہے جو صحیح نتائج کو اپنی طرف متوجہ کرنے ، ہدایت اور مدد کرنے میں مدد ملے گی ۔ اس بارے میں ایک اور اہم نقطہ نظر کیوں ضمیر کی ضرورت ہے یہ ایک شخص کو زندگی کو سمجھنے ، صحیح تاریخی حاصل کرنے اور اپنے آپ سے واقف بننے میں مدد ملتی ہے. یہ کہا جانا چاہیے کہ یہ اخلاقیات اور اخلاقیات سے الگ نہیں کیا جا سکتا ۔
بدقسمتی سے ، لیکن سب لوگ اس کا دعویٰ نہیں کر سکتے ہیں کہ وہ قوانین کی طرف سے رہتے ہیں ، اس معیار کے بارے میں بھول جاتے ہیں اور اس طرح خود کو دھوکہ دیتے ہیں ۔ اس اندرونی معیار کی وجہ سے ، ایک شخص کچھ اعمال انجام دیتا ہے ، سمجھتا ہے کہ کیا اچھا ہے اور برا کیا ہے ، لیکن اس طرح کے تصورات کو بھی انصاف اور اخلاقی طور پر جانتا ہے ۔ ایک شخص جو ضمیر کے عقائد کے مطابق رہتا ہے ، سچ میں اور محبت میں رہتا ہے ۔ ان کےلیے ، دھوکہ ، دھوکہ دہی ، ناپسندی اور اسی طرح کی خصوصیات ناقابل قبول ہیں ۔ (چشتی)
اگر آپ قوانین کے مطابق رہتے ہیں ، تو آپ اپنی جان کو سننے کی ضرورت ہے ، جو آپ کو زندگی میں صحیح سمت کا انتخاب کرنے کی اجازت دے گی ۔ اس صورت میں، ایک شخص عمل نہیں کرے گا جس کے بعد وہ شرمندہ اور جرم محسوس کرے گا ۔ اس بات کو سمجھنے کےلیے کہ واضح ضمیر کیا ہے ، یہ قابل ذکر ہے کہ آج کی دنیا میں لوگوں کو اس طرح کی علامات کے ساتھ تلاش کرنا آسان نہیں ہے کیونکہ بہت ساری صورتحال اور آزمائشی زندگی موجود ہے جب آپ آسانی سے لائن کو پار کرتے ہیں ۔ اس معیار کا قیام والدین اور قریبی ماحول سے براہ راست ہوتا ہے ، جس سے بچہ ایک مثال لے سکتا ہے ۔
جدید زندگی کو آسان کہتے ہوئے ، یہ ناممکن ہے ، کیونکہ تقریبا ہر روز ایک فرد مختلف طلبا اور مسائل سے ملتا ہے ۔ اگرچہ بہت سے لوگ جانتے ہیں کہ ضمیر کے مطابق کس طرح عمل کرنا ہے ، بعض لوگ کبھی بھی لائن کو پار کرتے ہیں ۔ اس وجہ سے ضمیر چلا گیا ہے ، اس کے اثرات کی نوعیت ہے ۔ زیادہ تر معاملات میں، ایک شخص اپنی خواہشات کو پورا کرنے کےلیے اپنے عقائد کو مسترد کرتا ہے ۔ اس پر ایک اور دھکا خود خود کار طریقے سے مقاصد ، دوسروں کی طرف سے حملوں سے خود کو بچانے کےلیے ، بھیڑ سے باہر کھڑے ہونے کی خواہش نہیں ہو سکتا ہے ۔ (چشتی)
جب ایک شخص قواعد کے مطابق رہتا ہے ، کسی کے اپنے فرائض کو پورا کرنے کے راستے کو پورا کرتا ہے اور کسی کے عمل کو نقصان پہنچاتا ہے ، تو وہ اس طرح کی ایک تصور "خاموش" یا "صاف" ضمیر کے طور پر بولتا ہے ۔ اس صورت میں ، فرد اپنے آپ کو کسی بھی خراب کاموں کو محسوس نہیں کرتا یا نہیں جانتا ۔ اگر کوئی شخص ضمیر کی طرف سے زندہ رہنے کا انتخاب کرتا ہے ، تو اسے ہمیشہ نہ صرف ان کی اپنی پوزیشن ، بلکہ رائے اور اس کے ارد گرد کی حالت بھی سمجھنا چاہیے ۔ ماہرین کا خیال ہے کہ ان کے ضمیر کی پاکیزگی پر اعتماد منافق ہے یا ان کی اپنی غلطیوں کے سلسلے میں اندھیرے کی نشاندہی کرتا ہے ۔
سابقہ تعریف کے مکمل برعکس ، کیونکہ برائی کا ضمیر ایک نا پسندیدہ احساس ہے جو بد عمل کے نتیجے میں پیدا ہوا ہے ، جس میں خراب مزاج اور احساسات پیدا ہوتے ہیں ۔ جرم کے طور پر اس طرح کی ایک تصور کےلیے ایک خراب ضمیر بہت قریب ہے ، اور اس کا احساس جذبات کی سطح پر محسوس ہوتا ہے ، مثال کے طور پر ، خوف ، تشویش اور دیگر تکلیف کے لحاظ سے ۔ اس کے نتیجے میں ، ایک شخص اپنے اندر اندر مختلف مسائل سے تجربہ کرتا ہے اور اندرونی آواز سنتا ہے ، منفی نتائج کےلیے معاوضہ ہوتا ہے ۔ (چشتی)
بُرے عمل کرتے ہیں ، ایک شخص اس حقیقت کے بارے میں فکر مند ہوتا ہے کہ اس نے دوسروں کو نقصان پہنچایا ۔ ضمیر کی پنکھوں تکلیف کا احساس ہے کہ اس حقیقت سے پیدا ہوتا ہے کہ لوگ خود بخود انفرادی مطالبات کو بے نقاب کرتے ہیں جو ان کی ذات کے مطابق نہیں ہیں ۔ صحیح اندرونی خصوصیات بچپن میں لایا جاتا ہے ، جب والدین کو اچھے کےلیے تعریف کی جاتی ہے ، اور خرابی کے لئے. نتیجے کے طور پر ، زندگی بھر کےلیے ، انسان میں ایک خوف ہے کہ عزم و ضعیف اعمال کےلیے سزا دی جا سکتی ہے اور اس صورت حال میں وہ کہتے ہیں کہ ضمیر کی ترویج ۔
ایک اور ورژن ہے ، جس کے مطابق ضمیر ایک قسم کا آلہ ہے جو چیزوں کی حقیقی پیمائش کا اندازہ کرتا ہے ۔ صحیح فیصلے کےلیے انسان اطمینان حاصل کرتا ہے ، اور برا کےلیے وہ جرم کے ذریعہ تکلیف دہ ہے ۔ یہ خیال ہوتا ہے کہ اگر لوگ اس طرح تکلیف کا سامنا نہیں کرتے تو پھر یہ نفسیات کی علامت ہے ۔ سائنسدان ابھی تک تعین کرنے میں کامیاب نہیں ہوۓ ، کیونکہ اس کی وجہ سے شرم اور جرائم کا کوئی احساس نہیں ہو سکتا ہے ، لہٰذا وہاں ایک رائے ہے کہ غلطی تمام غلط تعلیم یا حیاتیاتی آرڈر کے عوامل ہیں ۔
ایسے اشخاص سے ملنا مشکل ہے جو اس بات کی تصدیق کر سکتے ہیں کہ اس نے کبھی اس کے اعمال کے تناظر میں خراب کام نہیں کیے تھے ۔ مجرم محسوس کرتے ہوئے موڈ کو خراب کر سکتا ہے ، زندگی سے لطف اندوز کرنے کےلیے تیار نہیںب، تیار اور اسی طرح ۔ ایسے معاملات ہیں جب ایک شخص اخلاقیات کے معاملے میں زیادہ اصول بن گیا ہے اور پھر ماضی کی غلطیوں کو یاد رکھنا شروع کر دیتا ہے اور اپنی اپنی روح سے مسائل سے بچنے سے پہلے نہیں ہو سکتا ہے ۔ اگر ضمیر الذکر کیا جاتا ہے تو اس پر کچھ تجاویز موجود ہیں ۔ (چشتی)
آپ کو اندرونی آواز کو دبانے کی کوشش کرنے کی ضرورت نہیں ہے اور دماغ کی امن کو ڈھونڈنے کےلیے سب سے بہتر ہے ۔ اکثر اہم چیزوں کو اہم اہم چیزوں کے حصول کےلیے نتیجہ نکالنے میں مدد ملتی ہے ۔ شاید ، اس وقت ، زندگی زندگی کے تجربے کا استعمال کرتے ہوئے ، اخلاقیات کے اپنے اصولوں پر نظر ثانی کرنے اور دوبارہ اندازہ کرنے کےلیے ۔ سمجھنے کےلیے ضمیر اور اس کے ساتھ کیسے موازنہ کیا جا سکتا ہے ، توبہ کرنے اور چھٹکارا کا سب سے مؤثر طریقہ استعمال کرنے کی سفارش کی جاتی ہے ۔ بہت سے لوگوں کو اپنے آپ سے اور طویل عرصے سے فرار ہونے سے بچنے کےلیے فرار ہونے کا موقع ملا ہے ، جو صرف صورت حال کو بڑھاتا ہے ۔ اہم بات توبہ کرنے کا طریقہ تلاش کرنے کےلیے توبہ ہے ۔
والدین کو یقینی طور پر ایک اچھے آدمی کو کس طرح بڑھانے کے بارے میں سوچنا چاہیے جو جان لیں گے کہ ضمیر کیا ہے ، اور یہ صحیح طریقے سے استعمال کرنے کےلیے ۔ پریشانی کا بہت سے شیلیوں ہیں اور اگر ہم انتہا پسندی کے بارے میں بات کرتے ہیں ، تو یہ سختی اور مکمل اجازت کی بات ہے ۔ اہم داخلی خصوصیات بنانے کے عمل والدین میں مکمل اعتماد پر مبنی ہے ۔ بہت اہمیت سے وضاحت کا مرحلہ ہے ، جب بالغوں کو اطلاع دی جاتی ہے کہ کچھ کیوں کیا جا سکتا ہے ، لیکن کچھ نہیں کیا جا سکتا ۔
ضمیر کو کس طرح تیار کرنا ، دلچسپیوں کے بالغوں کو ، تو عمل کا اصول تھوڑا مختلف ہے ۔ سب سے پہلے ، آپ کے بارے میں سوچنا اور تجزیہ اچھا ہے کہ تجزیہ کرنے کی ضرورت ہے اور یہ برا ہے ۔ ان کے سبب اور نتائج کا تعین کرنا ضروری ہے ۔ اس بات کو سمجھنے کےلیے کہ ضمیر کس قدر اور اس معیار کو کیسے تیار کرنا ہے ، نفسیاتی ماہرین ہر دن کم سے کم ایک مثبت عمل کرنے کی سفارش کرتے ہیں، جس کےلیے اپنے آپ کی تعریف کرنا ضروری ہے ۔
وعدہ کرنے سے پہلے ، ایک اصول حاصل کریں ، احتیاط سے سوچیں کہ یہ کیا کرنا ہے ۔ مجرم محسوس نہیں کرنے کےلیے ، یہ لفظ کو روکنے کےلیے ضروری ہے ۔ ماہرین کو مشورہ دیتے ہیں کہ وہ لوگوں کو جو موجودہ عقائد کے برعکس کچھ کرنے کی پیشکش کرتے ہیں ان سے انکار کریں ۔ ذہنی طور پر اداکار ، یہ صرف دوسروں کےلیے سب کچھ کرنے کا مطلب نہیں ہے ، ان کی اپنی زندگی کے اصولوں اور ترجیحات کے بارے میں بھول جاتے ہیں ۔ سچ میں کام کرنا ، آپ اس نتیجے کو حاصل کرنے کی توقع کر سکتے ہیں کہ تمام شرکاء کو پورا کرے گا ۔ (مزید حصّہ چہارم میں ان شاء اللہ) ۔ (طالبِ دعا و دعا گو ڈاکٹر فیض احمد چشتی)
No comments:
Post a Comment