Friday, 31 March 2023

فضائل و مسائل زکوٰۃ حصّہ سوم

فضائل و مسائل زکوٰۃ حصّہ سوم

زکوٰۃ ہر مسلمان ، عاقل ، بالغ ، آزاد اور صاحب نصاب شخص پر واجب ہے جب نصاب پورا ہونے کے بعد اس پر ایک سال کا عرصہ گزر جائے ۔ سونے کا نصاب ساڑھے سات تولے اور چاندی کا نصاب ساڑھے باون تولے ہے ۔ سونا چاندی میں چالیسواں حصہ نکال کر بطور زکوٰۃ ادا کرنا فرض ہے یہ ضروری نہیں کہ سونا چاندی کی زکوٰۃ میں سونا چاندی ہی دی جائے بلکہ یہ بھی جائز ہے کہ بازار کے بھاؤ سونے چاندی کی قیمت لگاکر روپیہ زکوٰۃ میں دیں ۔ اگر کسی کے پاس تھوڑی چاندی اور تھوڑا سونا ہے اور سونا چاندی میں سے کوئی بھی الگ سے بقدر نصاب نہیں تو ایسی صورت میں دونوں کو ملاکر ان کی مجموعی قیمت نکالی جائے گی اور جس نصاب (سونا یا چاندی) کو بھی وہ پہنچے اس پر زکوٰۃ واجب ہے ۔
   
جن زیورات کی مالک عورت ہو خواہ وہ میکے سے لائی ہو یا اس کے شوہر نے اس کو زیورات دیکر مالک بنادیا ہو تو ان زیورات کی زکوٰۃ عورت پر فرض ہے اور جن زیورات کا مالک مرد ہو یعنی عورت کو صرف پہننے کےلیے دیا گیا ہے مالک نہیں بنایا تو ان زیورات کی زکوٰۃ مرد کے ذمہ ہے عورت پر نہیں ۔
   
تجارتی مال اور سامان کی قیمت لگائی جائے گی اس سے اگر سونے یا چاندی کا نصاب پورا ہو تو اس کے حساب سے زکوٰۃ نکالی جائے گی ۔

اگر سونا چاندی نہ ہو ، نہ مال تجارت ہو بلکہ صرف نوٹ اور روپے ہوں تو کم سے کم اتنے روپے پیسے اور نوٹ ہوں کہ بازار میں ان سے ساڑھے سات تولہ سونا یا ساڑھے باون تولہ چاندی خریدی جا سکتی ہو تو وہ صاحب نصاب ہے اور اس شخص کو نوٹ اور روپے پیسوں کی زکوٰۃ ، کل چالیسواں حصہ نکالنا فرض ہے ۔

اگر شروع سال میں نصاب پورا تھا اور آخر سال میں بھی نصاب پورا رہا ۔ درمیان سال میں کچھ دنوں مال گھٹ کر نصاب سے کم رہ گیا تو یہ کمی کچھ اثر نہ کرے گی بلکہ اس شخص کو پورے مال کی زکوٰۃ دینا پڑے گی ۔

روپے پیسوں کی زکوٰۃ میں روپے پیسے ہی دینا ضروری نہیں بلکہ جتنے روپے زکوٰۃ کے نکلتے ہیں اگر ان کا غلہ ، کپڑا ، کتابیں یا کوئی بھی سامان خرید کر مستحق زکوۃ کو دے تو زکوٰۃ ادا ہو جائے گی ۔
   
کرایہ پر اٹھانے کےلیے ویگنیں ، موٹریں ، بسیں ، ٹرک اسی طرح دیگیں ، دریاں ، گدے ، کرسیاں ، میزیں ، پلنگ ، مسہریاں یا کرایہ پر اٹھانے کےلیے مکانات اور دکانوں سے حاصل شدہ آمدنی اگر بقدر نصاب ہو اور اس پر سال گزر جائے تو پھر اس پر زکوٰۃ واجب ہوگی ۔

میاں بیوی ایک دوسرے کو زکوٰۃ نہیں دے سکتے ۔ یونہی کوئی شخص اپنے والدین ، اوپر تک اور اپنی اولاد کو نیچے تک زکوٰۃ ، عشر ، فطرانہ اور فدیہ کفارہ کی رقم یا جنس وغیرہ نہیں دے سکتا ۔ ان کے علاوہ غریب رشتہ داروں مثلاً بہن بھائی اوران کی اولاد ، چچا ، پھوپھی ، ماموں ، خالہ اور ان کی اولاد اگر غریب ومستحق ہوں تو ان کو زکوٰۃ وعشر فطرانہ ، فدیہ وغیرہ دینا دوگنا ثواب ہے ۔ اوّل فرض ادا کرنے کا دوم صلہ رحمی اور رشتہ داری کا لحاظ کرنے کاجب یہ تسلی ہو جائے کہ یہ شخص غریب و مستحق ہے اس کو بقدر ضرورت دیدیں ۔ دیتے وقت یہ بتانا ضروری نہیں کہ یہ زکوٰۃ و عشر وغیرہ ہے بلکہ نہ بنانا بہتر ہے تاکہ اس کی عزت ونفس مجروح نہ ہو ۔

زکوٰۃ و صدقات میں افضل یہ ہے کہ پہلے اپنے اقرباء کو دے پھر ان کی اولاد ، پھر دوسرے رشتہ داروں کو پھر پڑوسیوں کو پھر اپنے پیشہ والوں کو پھر اپنے گاؤں اور شہر کے رہنے والوں کو ۔ (فتاویٰ عالمگیری،چشتی)

زکوٰۃ کے متعلق چند ضروری سوالات اوران کے جوابات : ⬇

سوال : کن کن چیزوں پر زکوٰۃ فرض ہے ؟

1 ۔ فیکٹری، مشینوں نہ زمین پر فقط تیار شدہ مال کی مالیت پر زکوٰۃ فرض ہے ۔ یونہی اس کے رامیٹریل یعنی خام مال کی مالیت پر بھی زکوٰۃ فرض ہے ۔

2 ۔ مکان یا دکان کی مالیت پر زکوٰۃ نہیں، ہاں اگر اس کا کرایہ آتا ہے تو باقی مال کے ساتھ وہ بھی شامل ہوجائے گا پھر اگر حد نصاب تک ہے تو سب پرزکوٰۃ ہوگی۔ ورنہ نہیں ۔

3 ۔ گاڑی اگر گھریلویا کمرشل استعمال کےلیے ہے تو اس پر زکوٰۃ نہیں اس کی آمدنی کو باقی مال کے ساتھ جمع کریں گے اور نصاب ہوا تو اس کے حساب سے زکوٰۃ ہوگی ورنہ نہیں ۔ ہاں اگر گاڑیوں کی خرید و فروخت کرتا ہے مثلاً اپنا شو روم ہے اور گاڑیاں اس کی اپنی ملکیت ہیں تو یقیناً یہ مال تجارت ہے ۔ ان کی مالیت پر مقررہ شرائط کے تحت زکوٰۃ فرض ہوگی ۔

سوال : کیا سیونگ سر ٹیفکیٹ اور قرض پر زکوٰۃ ہے ؟

جواب : آپ کی ملکیت میں جتنا سرمایہ ہے خواہ نقد خواہ سونا چاندی خواہ مال تجارت خواہ واجب الوصول قرض جس کی وصولی کی امید ہو ۔ ان سب کو جمع کرکے ، سال گزرنے پر سب کی زکوٰۃ فرض ہے۔ سیونگ سر ٹیفکیٹ ہو یا انعامی بانڈز ، یہ اور اس جیسی اور تمسکات مالیہ مال ہی ہے ۔ سب کی مالیت پر زکوٰۃ کی ادائیگی فرض ہے ۔

سوال : کیا قرض کو زکوٰۃ میں بدلا جا سکتا ہے ؟

جواب : اگرمقروض غریب ومفلس ہے۔ صاحب نصاب نہیں ، تو بیشک وہ قرض زکوٰۃ سے بدلا جا سکتا ہے ۔ لیکن اگر وہ غنی ہے صاحب نصاب ہے تو چونکہ اس کےلیے زکوٰۃ لینا جائز نہیں ، لہٰذا یہ قرض بطور زکوٰۃ اسے دینا جائز نہیں ۔ پہلی صورت ہے تو یقیناً زکوٰۃ کا مستحق ہے ، اسے کچھ اور بتانے کی ضرورت نہیں ۔ صرف یہ کہہ دیں کہ آپ میرے قرض سے سبکدوش ہیں ۔ اب اس کی فکر نہ کریں۔ تاکہ اس کی عزت نفس مجروح نہ ہو ۔

سوال : کیا مزارع سے اگر حکومت زکوٰۃ لے لے تو مالک بری الذمہ ہوجائے گا ؟ ۔ کیا سکنی جائیداد پر زکوٰۃ ہے ؟ ۔ کیا خالی پلاٹ پر زکوٰۃ ہے ؟ ۔ کچھ بارانی زمین ہے جس پر کبھی بارش ہو جائے تو کوئی پیداوار ہو جاتی ہے ورنہ نہیں کیا اس پر بھی زکوٰۃ ہے ؟ ۔ ایک ایکڑ بیٹے کے نام پر ہے۔ جس کی ادائیگی کردی ہے کیا اس پر بھی زکوٰۃ ہے ؟ ۔ گھریلو سامان جن میں کرسیاں ، برتن ، چارپائیاں ہیں کیا ان پر بھی زکوٰۃ ہے ؟

مندرجہ بالا سوالوں کا جواب : مزروعہ اراضی پر کوئی شرعی ٹیکس نہیں ۔ ہاں اس کی پیدوار پر ہے ۔ اگر زمین بارانی ہے ۔ یا چشموں کے پانی سے سیراب ہوتی ہے اور پانی پر کوئی خرچ نہیں آتا ، تو اس کی کل پیداوار پر دسواں حصہ عشر (10/ 1) فرض ہے ۔ اگر سیراب کرنے کےلیے پیسے خرچ ہوتے ہیں مثلاً نہری پانی پر آبیانہ ، یاٹیوب ویل کاخرچہ ، تو ایسی زمین کی پیداوار پر نصف عشر یعنی بیسواں حصہ (20/ 1) عشرفرض ہے ۔ یہ عشر ہر فصل پر لازم ہے ۔ خواہ سال میں ایک بار ہویا دویا زیادہ ۔ اگر زمین ہے مگر پیداوار نہیں دیتی اس پر کسی قسم کے واجبات نہیں ، خواہ ہزار ایکڑ ہو ۔ پلاٹ ، مکان ، دکان ، گھر کے برتن ، بستر ، کپڑے ، اور برتنے کی گھریلو اشیاء خواہ جتنی چیزیں ہوں ان پر زکوٰۃ نہیں ۔ ہاں اگریہی اشیاء یا اور چیزیں مال تجارت کے طور پر ہیں ، تو مال تجارت کی تمام مالیت پر زکوٰۃ فرض ہے ۔ زمین ، پلاٹ ، مکان ، دکان پر کوئی زکوٰۃ نہیں خواہ بیچنے کےلیے ہوں خواہ رہائش کےلیے ۔ خواہ کرائے کےلیے ، ہاں ان کی آمدنی جب نصاب کو پہنچے ، اس آمدنی پر زکوٰۃ ہے۔ یہی حال ہے ۔ کارخانے وغیرہ کا کہ اس کی مالیت پر زکوٰۃ نہیں۔ جو مصنوعات اس میں تیار ہوتی ہیں ان پر زکوٰۃ ہے۔ اس خام مال پر زکوٰۃ ہے۔ جس سے مصنوعات تیارہوتی ہیں۔ اس مشینری پر نہیں جس پر مال تیار ہوتا ہے ۔ حکومتی ٹیکسوں کی ادائیگی کے بعد جو رقم بچی ہے اس پر زکوٰۃ ہے ۔ سونا و چاندی خواہ زیورات کی صورت میں ہوں یا ڈلی وغیرہ کی صورت میں خواہ اس سے تجارت کریں ، خواہ نہ کریں ، جب بقدرِ نصاب ہوں ، اور سال گذر جائے ، ان پر زکوٰۃ فرض ہے ۔ اگر مزروعہ زمین کی کل پیداوار پر اوپر مذکورہ طریق پر حکومت عشر لیتی ہے تو آپ بری الذمہ ، اگر اس نے اس میں حد رکھی ہے اور اس سے کم میں نہیں لیتی تو آپ ساری پیداوار سے عشرادا کریں ۔ یعنی جتنے حصے کا حکومت نے نہیں لیا ، اس کا آپ ادا کریں جو حکومت نے شرعی نصاب کے مطابق لیا ہے وہ ادا ہو گیا ۔

سوال : ایک شخص کی سالانہ آمدنی 50,000 ہے اور تقریباً 50,000 کا مقروض بھی ہوجاتا ہے جبکہ اس کی زمین قریباً 4 لاکھ کی ہے ۔ اس پر زکوٰۃ نکالنے کا طریقہ کار کیا ہے ؟

جواب : جس آدمی کی آمدنی پچاس ہزار روپے ہے ۔ اس پر قرض بھی تقریباً اتنا ہی ہے ، تو معلوم ہوا کہ اس کے پاس کچھ نہیں ۔ لہٰذا زکوٰۃ اس پر فرض نہیں ، قرض منہا کر کے جو رقم بچ جائے اگر وہ نصاب کو پہنچتی ہے تو سال گزرنے پر اس پر زکوٰۃ دینا فرض ہے ۔ اگر قرض سے بچا ہی کچھ نہیں تو زکوٰۃ کس چیز پر ؟ ۔ زمین کی کل پیداوار پر ، ہر فصل پر ، عشر ادا کرنا فرض ہے ۔ اگر زمین بارانی ہے تو پیداوار کا دسواں حصہ 1/10 اگر نہری یا ٹیوب ویل سے سیراب ہوتی ہے تو نصف عشر یعنی بیسواں حصہ 1/20 فرض ہے ۔ اس کے علاوہ زمین کی مالیت پریا مکان دکان وغیرہ کی مالیت پر کوئی زکوٰۃ نہیں ۔ (عامہ کتب فقہ)

سوال : ایک ساتھی نے میٹرسے کم بے شمار کپڑے کے پیس فلاحی ادارے کو بھیجے ہیں ۔ اس ساتھی نے یہ کپڑا زکوٰۃ کے طور پر بھیجا ہے ۔ مگر اس وقت اس کا کوئی مصرف نہیں کیا ایسا کرنے سے زکوٰۃ کی ادائیگی ہوجائے گی ۔

جواب : میٹر سے کم کپڑا بظاہر کسی مصرف کا نہیں۔ اس لیے بیکار ہے ۔ اس سے ان کی زکوٰۃ ہرگزادا نہ ہوگی قرآن کریم میں واضح ارشاد ہے : لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ ۔ (سورہ آلِ عمران : 3 / 92)
ترجمہ : تم ہرگز نیکی حاصل نہیں کرسکتے جب تک راہ خدا میں اپنی پیاری چیز خرچ نہ کرو۔ اور تم جو کچھ خرچ کرو، اللہ اس کو جانتا ہے ۔

وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنفُسِكُمْ ۔ (سورہ البقرۃ : 2 / 272)
ترجمہ : تم جو اچھی چیز خرچ کرو، تو تمہارا اپنا بھلا ہے ۔

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلاَ تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ۔ (سورہ البقرۃ : 2 / 267)
ترجمہ : اے ایمان والو! اپنی عمدہ اور پاک کمائے ہوئے مالوں میں سے خرچ کرو! اور اس میں سے جو ہم نے تمہارے لئے زمین سے نکالا، اور اس میں سے گھٹیا چیز خرچ کرنے کا ارادہ بھی نہ کرو، کہ تمہیں ملے تو نہ لو، جب تک اس میں آنکھیں بند نہ کرلو، اور جان رکھو کہ اللہ بے پرواہ سراہا گیا ہے ۔

اللہ عزوجل کے ارشادات پڑھیں اور بار بار پڑھیں ۔ ایسے کپڑے کے پیس اللہ کے نام پر دینے والے بھائی کو اللہ کے حضور توبہ کرنا چاہیے ۔ اظہار ندامت کرنا چاہیے ۔ اور متعلقہ ادارے سے بھی معذرت کرنا چاہیے ۔ اور خوف خدا کے پیش نظر آئندہ محتاط رہنا چاہیے ۔ اللہ تعالیٰ عمدہ مال دے ۔ آپ اپنے اور اپنے عیال کےلیے اچھا لباس منتخب فرمائیں اور مالک کے نام پر گھٹیا اور بیکار مال دیکر اپنے دینی فرض سے سبکدوش ہونے کی سوچیں ؟ اور دل کو جھوٹی تسلی دے کر مطمئن کریں ۔ غلط بات ہے زکوٰۃ کی صورت میں یہ عبادت متعین شرح سے سال کے بعد فرض ہوتی ہے ۔ اسے خوشدلی سے ادا کرنا چاہیے ۔ ان پِیسوں کے دینے سے جو کسی کام نہ آئیں زکوٰۃ ہرگز ادا نہ ہوگی ان کی نہ قدر ہے نہ قیمت زکوٰۃ مال پر ہے بیکار چیز پر نہیں تاوان سمجھ کر بے دلی اور تنگدلی سے نہیں دینا چاہیے ۔ زکوٰۃ وعشر تو فرض ہیں ۔ نفلی صدقہ وخیرات بھی جب اس طرح دیا جائے قبول نہیں ہوتا ۔ الٹا اللہ کی ناراضگی کا سبب بنتا ہے ۔ اللہ تعالیٰ ہمیں سمجھ دے اور انصاف کرنے کی توفیق دے آمین ۔

سوال : وہ دینی درس گاہیں جو بچوں سے باقاعدہ فیسیں لیتی ہیں کیا ان کو زکوٰۃ کی رقم دی جاسکتی ہے یا نہیں ؟

جواب : ماڈل سکولز یا ایسے تعلیمی ادارے جہاں طلباء سے فیس لی جاتی ہے ان میں زکوٰۃ فنڈ جمع کرنا تاکہ نادار اور ضرورت مند طلبہ کی ضروریات پوری کی جائیں ۔ بالکل درست بلکہ مناسب تر ہے تاکہ ان طلبہ کی بروقت امداد کی جائے اور وہ سکون و اطمینان سے علم حاصل کرسکیں ۔ قرآن کریم میں مصارف زکوٰۃ آٹھ بیان ہوئے ہیں : إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۔ (سورہ التوبه : 9 / 60)
ترجمہ : زکوٰۃ تو صرف محتاجوں، مسکینوں اور جمع کرنے پر مقرر ملازموں اور جن کے دلوں کو اسلام کی طرف مانوس کرنا ہو، اور مملوکوں کی گردنیں چھوڑانے، اور قرض داروں اور اللہ کی راہ میں اور مسافر کےلیے ہے ۔

فقہائے کرام فرماتے ہیں : ان طالب العلم یجوزله اخذ الزکاة ولو غنیااذا فرغ نفسه لافادة العلم و استفادته لعجزه من الکسب والحاجة داعیهّ الی مالابد منه ۔ (الدار المختار والرد المختار صفحہ 240 جلد 2،چشتی)
ترجمہ : طالب علم خواہ امیر ہو زکوٰۃ لے سکتا ہے ، جب اس نے اپنے آپ کو علم پڑھانے اور پڑھنے کےلیے وقف کررکھا ہے کہ وہ رزق کمانے سے عاجز ہے ، اور ضروریات زندگی کے حاصل کرنے کی مجبوری اس کے جائز ہونے کا سبب ہے ۔

لہٰذا آپ اپنے تعلیمی ادارے کی ضروریات بالخصوص نادار طلبہ کی ضروریات پوری کرنے کےلیے زکوٰۃ وصول کرسکتے ہیں ۔ تمام مذہبی اور دیگر رفاہی ادارے زکوٰۃ پر ہی چل رہے ہیں ۔ آپ کےلیے بہتر ہوگا کہ زکوٰۃ فنڈ سے نادار طلبہ کے اخراجات پورے کریں ۔ خواہ کتب وسٹیشنری ہو ۔ خواہ فیس و خوراک و پوشاک اور دوا وغیرہ کی صورت میں ہو ۔

سوال : کیا کسی ادارے کو مشین وغیرہ خرید کر دی جا سکتی ہے جس میں کوئی سیدہ بھی کام سیکھنے آتی ہو ؟

جواب : زکوٰۃ کی رقم سے کسی رفاہی ادارے کےلیے مشین وغیرہ خرید کر دینا اسی طرح جائز ہے جس طرح کسی حاجت مند شخص کو انفرادی طور پر ۔ یہ مشین یا مشینیں دراصل اس ادارے کی ملکیت ہوتی ہیں ۔ چاہے استعمال کوئی بھی کرے ۔ سید ہو یا سید زادی کچھ فرق نہیں پڑتا ۔

سوال : کیا زکوٰۃ کی رقم اپنے چھوٹے بھائی کو دی جا سکتی ہے جو بے روز گار ہو ؟

جواب : بہن ، بھائی ، چچا ، ماموں ، خالہ ، پھوپھی یا ان کی اولاد ، اگر غریب ہیں اور حاجت مند ہیں۔ تو ان کو زکوٰۃ دینا دوہرا ثواب ہے ۔ ایک صلہ رحمی کا دوسرے ادائیگی فرض کا ہاں اپنے اصول یعنی والدین ، دادا ، دادی ، نانا ، نانی اور ان سے اوپر والے اور اپنے فروع یعنی اولاد مثلاً بیٹا ، بیٹی ، پوتا ، پوتی ، نواسہ ، نواسی اور ان کی اولاد، کو زکوٰۃ دینا جائز نہیں ۔ یونہی میاں بیوی ایک دوسرے کو عشر زکوٰۃ فطرانہ فدیہ مال کفارہ نہیں دے سکتے ۔

سوال : اگر کسی خاتون کے پاس پندرہ سولہ تولے سونا ہے ۔ اولاد میں سے اگر کوئی بیمار ہو جائے یا ان کی تعلیم پر زکوٰۃکی رقم خرچ کی جاسکتی ہے یا نہیں ؟

جواب : اگر یہ اولاد نابالغ ہے اور نادار ہے اور اس کے والدین مالدار صاحبِ نصاب ہیں تو اولاد کو زکوٰۃ دینا جائز نہیں کیونکہ نابالغ اولاد کا نان نفقہ والدین کے ذمہ ہے اور وہ مالدار ہیں ۔ اور اگرکسی کی اولاد بالغ ہے نادار ہے ، والدین صاحبِ نصاب ہیں تو اس اولاد کو مال زکوٰۃ دیا جاسکتا ہے ۔ اپنی اولاد بیمار ہو یا تندرست ، چھوٹی ہو یا بڑی اس کو زکوٰۃ وغیرہ دینا جائز نہیں ۔ والدین ، اولاد یا میاں بیوی، ایک دوسرے کو زکوٰۃ و عشر فطرانہ ، فدیہ کفارہ کی رقم یا جنس نہیں دے سکتے ۔ والدین میں ماں ، باپ ، دادی ، دادا ، اوپر تک ۔ نانا ، نانی اوپر تک ۔ اولاد ۔ میں بیٹا ، بیٹی ۔ اور ان کی اولاد نیچے تک سب شامل ہیں ۔ باقی رشتہ داروں کو دے سکتے ہیں ۔ بلکہ غریب عزیزوں ۔ رشتہ داروں کوصدقہ ، خیرات ، زکوٰۃ وغیرہ دینا بہ نسبت دوسرے غرباء کے ، افضل ہے کہ فرض بھی ادا ہوجاتا ہے اور صلہ رہمی بھی ۔

سوال : اگر سالی جس کے پاس پندرہ سولہ تولے سونا ہے تو کیا اس کی اولاد پر اگر وہ غریب ہو تو ان کو زکوٰۃ کی رقم دی جا سکتی ہے یا نہیں ۔ اور سالی کی ایکسیڈنٹ میں ٹانگ ٹوٹ گئی ہے کیا زکوٰۃ کے پیسوں سے میں ان کی مدد کر سکتے ہیں ؟

جواب : جو مرد یا عورت رہنے کےلیے مکان ، پہننے کےلیے لباس برتنے کےلیے برتن ، فرنیچر ، سفر کےلیے سواری ۔ بیماری کےلیے علاج ، اہل وعیال کےلیے کھانا پینا تعلیم ، نلکا ، بجلی کے اخراجات نکال کر صاحبِ نصاب ہے ۔ عاقل و بالغ ہے مال پر سال گزر گیا ہے تو اس مال پر ڈھائی فیصد زکوٰۃ فرض ہے ۔ اور جس شخص پر زکوٰۃ فرض ہے زکوٰۃ لینے کا مستحق کیسے ہو سکتا ہے ؟ رہی یہ بات کہ دیہاتی لوگ اس سونے کو بچیوں کی یا بچوں کی امانت سمجھتے ہیں۔ اس سے زکوٰۃ دینے پر کوئی اثر نہیں پڑتا ۔ بہن ، بھائی ، ماموں ، چچا ، سالی ، سانڈو یعنی برادران لاء ۔ وغیرہ یا ان کی اولاد جو بھی غریب ہے ضرورت مند ہے آپ اس پر زکوٰۃ کا مال خرچ کر سکتے ہیں ۔ سالی کا ایکسیڈنٹ ہوگیا اس کی ٹانگ ٹوٹ چکی ہے وغیرہ وغیرہ آپ زکوٰۃ فنڈ سے سالی ، سالہ وغیرہ کی مدد کر سکتے ہیں بلکہ ضرور ایسا کریں ۔ چونکہ اس کے پاس 15 ۔ 16 تولہ سونا موجود ہے لہٰذاوہ زکوٰۃ فنڈ سے اعانت نہیں لے سکتی لیکن اگر اس کا خاوند یا اولاد ہے اور یہ مستحقین زکوٰۃ ہیں تو وہ زکوٰۃ لے سکتے ہیں ۔ کیونکہ سالی کا سونا اسی کا ہے ۔ اس کی اولاد یا خاوندکا نہیں لہٰذا وہ اگر ضرورت مند ہیں اور صاحبِ نصاب نہیں تو آپ ان کو زکوٰۃ دے سکتے ہیں ۔ آپ سالی کی جو بھی مدد کرنا چاہیں وہ بجائے اسے دینے کےلیے اس طرح دے دیں ۔ امید ہے کہ آپ کے تمام سوالات کے جواب ہو گئے ہیں ۔

سوال : کیا زکوٰۃ ، فطرانہ یا قربانی کی کھالوں کی رقم مدرسہ کے کتب خانہ یا لائبریری جو عام مسلمانوں کےلیے بنائی جائے پرخرچ کرنا جائز ہے ؟

جواب : زکوٰۃ کی ادائیگی کےلیے تملیک شرط ہے ۔ یعنی کسی مستحق کو مالک بنانا ۔ حکومت اگر مستحقین میں تقسیم کرنے کےلیے زکوٰۃ وصول کرے تو اسے دینا جائز ہے ۔ جیسا کہ ابتدائے اسلام میں ہوتا تھا کہ زکوٰۃ ، عشر اور فطرانہ حکومت اسلامی خود وصول کر کے مستحقین کی کفالت کرتی تھی ۔ یہی بہتر اسلامی طریقہ ہے ۔ آج کل حکومت زکوٰۃ تو لیتی ہے مگر وہ ذمہ داریاں پوری نہیں کرتی ، جو اس کے ساتھ عائد ہوتی ہیں ۔ بہرحال زکوٰۃ و فطرانہ کے مستحق غرباء و مساکین ، مسافر بیوگان اور یتامیٰ ہیں ۔ ان کو ترجیح دیں ۔ باقی گنجائش ہوتو لائبریری و مدرسہ پر بھی یہ رقم خرچ کی جا سکتی ہے ۔

سوال : کیا زکوٰۃ کی رقم فلاح عامہ کے کاموں پر خرچ کی جا سکتی ہے ؟

جواب : رفاہی اداروں کےلیے زکوٰۃ خرچ کی جاسکتی ہے مثلاً محتاج گھر ، یتیم خانے ، دینی مدارس ، سکولز ، کالجز ، جامعات ، فنی ٹریننگ کے سینٹرز ، دیگر تعلیمی ادارے ، ہسپتال میں غریب مریضوں کی علاج و خوراک پر یہ سب رفاہی ادارے ہیں ۔ البتہ سڑکوں کی تعمیر ، نالیوں کی مرمت وغیرہ پر خرچ نہیں کی جا سکتی ۔ زکوٰۃ کے علاوہ بھی ٹیکس وصول کیے جاتے ہیں ، باقی کام ان سے کریں ۔

سوال : میری ایک بھتیجی ہے جس کا والد فوت ہو گیا ہے ۔ کیا میں اپنی زکوٰۃ کی رقم سے اس کی مالی مدد کر سکتا ہوں ۔ یا اس کے نام بینک میں جمع کروا سکتا ہوں تاکہ جب اس کی شادی کا مرحلہ آئے تو وہ تمام رقم اس کی والدہ کو یا اس رقم سے سامان خرید کر اس کو دے دیا جائے ؟

جواب : آپ زکوٰۃ یا دیگر صدقات، جو بھی دیں آپ کے بہن ، بھائی یا ان کی غریب و مستحق اولاد اس کی زیادہ حقدار ہے ۔ لہٰذا آپ بلا شبہ اپنی بھتیجی کی ضروریات پر مال زکوٰۃ صرف کر سکتے ہیں ۔

سوال : جیل خانہ جات میں مختلف جرائم میں سزا پانے والے قیدیوں کو جیل کی سزا کے علاوہ جرمانہ بھی ہوتا ہے ۔ جس کی عدم ادائیگی کی صورت میں ان کو اصل سزا قید کے علاوہ مزید قید کا ٹنی پڑتی ہے ۔ عموماً نہایت غریب ، نادار اور مفلس خاندانوں کے افراد جرمانہ ادا نہ کر سکنے کی وجہ سے اصل قید کے بعد مقید ہی رہتے ہیں اس سلسلے میں لاہور ہائی کورٹ کے چیف جسٹس نے رائے طلب کی ہے کہ کیا ایسے لوگوں کو زکوٰۃ یا بیت المال سے رقم دے کر قید سے رہائی دلوائی جاسکتی ہے ۔

جواب : اگر قیدی صاحب حیثیت ہے ، جیسے بڑے بڑے مالدار ، سرمایہ دار ، جاگیردار ، تاجر یا ملازم ، وہ تو جرمانہ اپنے گھر سے دیدیتے ہیں اور جان چھڑا لیتے ہیں ، مگر غریب ونادار قیدی جرمانہ ادا نہیں کر سکتے اور مزید عرصہ قید بھگتتے ہیں ۔ ایسے لوگوں کو مال زکوٰۃ دیکر آزاد کیا جا سکتا ہے ۔ یہ لوگ فقیر ، مسکین اور فی الرقاب ، تینوں مصارف میں شامل ہیں ۔ گو فی الرقاب نزولِ قرآن کے وقت لونڈی غلام کے معنوں میں استعمال ہو مگر آج کے دور میں مفلس اسیروں کو بھی اس عام صنف میں شامل کر لیا جائے تو میرے نزدیک اس کی گنجائش موجود ہے ۔ خلاصہ یہ ہے کہ بیت المال یا زکوٰۃ فنڈ سے نادار غریب لاوارث قسم کے قیدی اگر جرمانہ ادا کر کے رہائی پا سکتے ہیں تو ان کو زکوٰۃ یا بیت المال سے جرمانہ کی رقم دے کر رہائی دلائی جا سکتی ہے ۔ (ماخوذ کتبِ فقہ و فتاویٰ)

الحَمْدُ ِلله الفیض فاٶنڈیشن پاکستان کے زیرِ انتظام دور دراز دیہاتوں میں غریب بچوں کو مفت عصری و دینی تعلیم کا سلسلہ جاری ہے : ⬇

رمضان المبارک کے مقدس ماہ میں دین کا درد رکھنے والے اہلِ اسلام سے گذارش ہے کہ : الفیض فاٶنڈیشن پاکستان کے زیرِ انتظام دین کی نشر و اشاعت کرنے ، دینی تعلیم عام کرنے خصوصاً دور دراز دیہاتوں کے غریب بچوں کو مفت دینی و عصری تعلیم دینے ، ادارہ کےلیے جگہ کی خریداری و تعمیر ، دینی کتب تفاسیر قرآن ، کتبِ احادیث عربی اردو کی شروحات ، دیگر اسلامی کتب ،  کی خریداری کے سلسلہ میں تعاون فرمائیں جزاکم اللہ خیراً کثیرا آمین ۔ ہمارے اکاؤنٹ نمبرز یہ ہیں : محمد جواد اکاؤنٹ نمبر : 02520107640866 میزان بینک چوھنگ لاہور پاکستان ، موبی کیش اکاؤنٹ نمبرز یہ ہیں ۔ 03009576666 ، 03215555970 ، جزاكم اللهُ‎ خیراً کثیرا آمین ۔ (دعا گو ڈاکٹر فیض احمد چشتی)

No comments:

Post a Comment

ڈاکٹر محمد اقبال رحمۃ اللہ علیہ کی شاعری پر کفر کے فتوے تحقیق

ڈاکٹر محمد اقبال رحمۃ اللہ علیہ کی شاعری پر کفر کے فتوے تحقیق محترم قارئین کرام : علامہ اقبال اور قائداعظم کے خلاف فتوی دینے کے سلسلے میں تج...